'Batı müziği Kadıköy'den çıktı'

Pop, rock, caz gibi pek çok türün anavatanının Kadıköy olduğunu söyleyen müzik yazarı Murat Meriç, “Kadıköy dinleyicisi, iyi, sağlam bir dinleyicidir. Sözlere, müziğe, çalmaya dikkat eder. Öyle çıkıp istediğiniz gibi çalamazsınız.” diyor

22 Ekim 2015 - 16:13
  
Gökçe UYGUN
Müzik yazarı, radyocu, DJ Murat Meriç, başta Türk Pop Müziği olmak üzere müzik tarihi üzerine araştırmalar yapan, yazılar yazan, radyo programları hazırlayan bir isim. Biz de onunla Kadıköy’de buluştuk, Kadıköy’ün müziğini konuştuk.
 
• Kadıköy ve müzik desem, bir çırpıda neler söylersiniz?
Geçmişe gidecek olursa Türkiye’de popüler batı müziğinin çıkış noktası Kadıköy diyebiliriz. En azından bir kısım türlerin çıkış noktası mutlak suretle burası. Mesela caz ve rock Kadıköy’den başlıyor. 1940’larda Hulki Saner, ülkenin İlk Caz Orkestrası’nı, Kadıköy Halkevi’nde kurdu. Rock müzikte de dönemdeki bütün popüler gruplar Kadıköylü.  Mesela Barış Manço. Öte yandan rap müziğini meşhur eden Ceza da Kadıköylü. Bu yaka, popüler batı müziğinin gelişmesinde önemli bir yere sahip.
 
• Kadıköy’de nerelerde konserler olurdu?
Caddebostan Budak Sineması’nda… Müzisyenlerin çoğunun kendilerini asıl duyurdukları yer olduğu için, turneye gidermiş gibi özel olarak hazırlanıp gelirlerdi buraya.
  
• 90’larda Kadıköy’e geçelim. Akmar mesela?
O zamanlarda Kadıköy ile popun yolu pek fazla kesişmiyor. Asıl rock ve hip-hop ortaya çıkıyor. Kadıköy Sound denilen başını Kesmeşeker’in çektiği bir tür de var. Akmar eski çekiciliğini kaybetti. Benim gençliğimde, Akmar’a gelmek çok önemli bir durumdu, bir nevi hac gibi. Trene atlarsın, Haydarpaşa’da inersin, oradan Kadıköy’e yürürsün, Akmar’ı ziyaret edersin, insanlarla konuşursun, kaset çektirirsin filan… O meşhur satanist baskınından sonra Akmar bitti. Plakçılar da sahaflar da pek yok artık, maalesef sadece korsan kitapların, ders kitaplarının satıldığı bir yere dönüştü.
 
• Günümüz Kadıköy’üne gelelim; değişik isimli gruplar çıkmaya başladı ve pek çok konser mekanı açıldı.
Olayı ‘Büyük Ev Ablukada’ grubu başlattı. Değişik isimlerine takılmazsanız, güzel işler yapacak bir sürü grup var. Kadıköy bu anlamda iki türlü merkez; birisi bunların yetiştiği ortam Kadıköy Barlar Sokağı, Karga, Hera gibi mekânlar. Buralarda gençler tanıştı, gruplarını kurdu, ilk performanslarını orada verdiler. Şimdi de bu konserlerin bir kısmı KadıköySahne’ye taşındı. Bence KadıköySahne çok değerli bir kazanım, birçok grup orada kendini duyurma ve insanlarla buluşma şansı yakaladı.

“SHAFT’IN TADI BAŞKAYDI”
Performans mekânlarının ve buluşma noktalarının Kadıköy’de olması güzel. Bugün Kadıköy Sahnenin yaptığını bir dönem Shaft yapmıştı. Yavuz Çetin, Bulutsuzluk Özlemi gibi isimleri Shaft’ta dinlerdik. Örneğin ben Yavuz Çetin’i dinlemek için Ankara’dan gelmiştim bilhassa. Ankara’da da dinleyebiliyorduk fakat Shaft’ta dinlemenin tadı başkaydı. Aynı şekilde Kesmeşeker’i de burada dinlemek bizim için büyük bir olaydı.
Bir de Dorock açıldı. Hayko Cepkin, Pentagram gibi isimlerin sahneye çıkabilecekleri mekân olması açısından önemli. Başka yerde konser veremiyorlardı Kadıköy’de. Shaft küçük kalıyordu, KadıköySahne ile de dokuları uymuyordu.  Onun için Dorock büyük konser mekânı olması açısından bir açığı kapattı.
 
KADIKÖY’DE DİNLEYİCİ HASSASİYETİ
Kadıköy dinleyicisi, iyi, sağlam bir dinleyicidir. Sözlere, müziğe, çalmaya dikkat eder. Öyle çıkıp istediğiniz gibi çalamazsınız. Kendimden biliyorum, DJlik yaptığım zamanlarda, mesela her yerde 70’ler pop çalıp insanları eğlendirebilirken, Kadıköy’de biraz daha Anadolu pop havalarıyla eğlendiriyordum insanları.
 
PLAKLAR DA KADIKÖY’DE DÖNÜYOR
Plak piyasası da Kadıköy’de döndü, dönüyor. Unkapanı’na direnen ilk müzik şirketleri Kadıköylüdür. 80’lerde Unkapanı plakçıları rock müziğine önem vermezdi. Rock albümlerini Kadıköylü plakçılar yayınlardı. Zihni, Hammer gibi plakçılar önemli. Bir de Rainbow açıldı.
 


 
 
 
 

Etiketler; Murat Meriç

ARŞİV