Babası Iraklı, annesi Amerikalı olan Heather Raffo’nun kaleme aldığı ve Irak’ta işgalle birlikte yaşananlar üzerinden kurgulanan, Arif Akkaya’nın yönettiği oyun, işgal edilen topraklarda kültürün, hayatın, bedenin, ruhun zorla ele geçirilmesi karşısında kadınların yaşadığı çıkmazları ve ölüm kalım savaşındaki dokuz kadını anlatıyor.
Arzunun Onda Dokuzu’nun başlıca rolleri Hikmet Körmükçü, Hasibe Eren, Bensu Orhunöz, Cihan Kurtaran’ın. Çeviri Füsun Günersel, daramaturji Hatice Yurtduru, sahne tasarımı Gamze Kuş, kostüm tasarımı Nihal Kaplangı, ışık tasarımı Kemal Yiğitcan, efekt Metin Taşkıran, hareket düzeni Handan Ergiydiren, video tasarımı Cem Ulu-Arif Akkaya imzasını taşıyor.
Yönetmen, oyunu “savaş istemediği” için gündeme aldığını söylüyor; “Biz kendimizi sorguladık, şimdi sıra sizde” diyor. “Oyunumuzu savaşlarda ölen insanlara adıyor, savaşsız bir dünya diliyoruz.”
IRAKLI KADINLARDAN KURGULANAN KARAKTERLER
Dokuz farklı kadın, dokuz farklı hayat... Hepsi savaş mağduru, mücadeleci. Her biri kendi kişiliğine uygun bir mücadele veriyor. Arzunun Onda Dokuzu, savaşa karşı hayatı savunan, çok yönlü, alabildiğine yoğun, çok yönlü bir eserden yola çıkan bir oyun. Eseri kaleme alan da bir kadın ve ABD’de yetişmiş, Körfez Savaşı’na kadar kendini Amerikalı saymış babası Iraklı olsa da. Iraklı yanını savaş sırasında fark ederek Irak’a gidip gelmeye başlamış, pek çok Iraklı kadınla görüşerek tam on bir yıl araştırma yapmış. Eser, böyle çıkmış ortaya, o yüzden çok yoğun.
Yazar, oyunu için şöyle diyor: “Amerikalı bir seyircinin ‘O Bedevi kadın tıpkı teyzem’ demesini çok isterim. Ama aynı zamanda Amerikalı seyircilerin oyundan çıkarken biraz zihin karışıklığı yaşamasını da... ‘Ha, anladım’ demek yerine Irak halkının ruh durumunu anlamanın zorluğunu düşünmesini isterim. Kolay mı Amerikan desteğiyle Saddam yönetiminde 30 yıl yaşamak, İran ile savaşta 1,5 milyon kayıp vermek, 13 yıl yaptırım sıkıntısı çekmek ve Amerikan ateş gücü altında iki savaşın mağduru olmak...”
Arzunun Onda Dokuzu’nda oyuncular yüksek bir performans sergiliyorlar, kendilerinden çok şey katıyorlar oyuna. Video ve efektlerle yoğunlaşan oyunda kostüm ve sahne tasarımları da atmosfere katkıda bulunuyor. Eserin-yazarın “Saddam mı, emperyalizm mi?” ikilemine düşmesi dışında aklıma hiçbir şey takılmadı oyundan.
Galası Kadıköy Haldun Taner Sahnesi’nde yapılan Arzunun Onda Dokuzu, 23–27 Mart tarihleri arasında Kâğıthane Sadabad Sahnesi’nde. İyi seyirler.
Muzaffer Ayhan KARA