Geçtiğimiz aylarda Beyoğlu’ndaki İstanbul Fotoğraf ve Sinema Amatörleri Derneği’nde (İFSAK’ta) açılan “Aşık Veysel/Yalan Dünya Yarsız Olmaz” sergisi Avrupa yakasından Asya’ya geçerek Kadıköy’e geldi. 17 Ağustos itibariyle Müze Gazhane C binasında açılan sergi, 1 Eylül’e dek ziyaret edilebilir
Danışmanlığını Kerem Evcil, danışman Yardımcılığını Mürivet Turan’ın yaptığı sergide, Betül Canpolat, Damla Kesemen, Gültekin Alkurt , Halime Tuncil, Murat Dağaşan, Murat Şahin, Rasim Rasimoğlu, Sevil Çetin ve Sinan Okan Çavuş olmak üzere 9 fotoğrafçının eserleri yer alıyor. Sergide 44 fotoğrafın yanı sıra Aşık Veysel plaklarının replikaları ve birkaç da sürpriz yerleştirme bulunuyor.
Biz de proje grubunun yürütücü eğitmeni, fotoğrafçı Kerem Evcil ile sergi alanında buluşarak konuştuk. Aşıklık geleneği ve Anadolu kültürünün kendisinin özel ilgi alanlarından olduğunu belirten Evcil, sergiye giden yolu şöyle anlattı: “Aşık Veysel’in vefatının 50. yılında böyle bir proje düşünülüyordu ama fotoğrafla Aşık Veysel arasında nasıl bir ilişki kurulabileceği bir problematik olduğu için pek yanaşılmamıştı. Oysa ben de tam aksine bu projenin itici gücünün bu olduğunu düşündüm. Aşık Veysel üzerinden hem bazı çağdaş felsefenin konularına değinebilir, hem de gerçeklikle fotoğrafik görüntü arasındaki ilişkiyi irdeleyebilirdik. Böylelikle bu atölyeye başladık.”
6 AY, 9 FOTOĞRAFÇI
6 ay boyunca, 9 fotoğrafçıyla Aşık Veysel’in sözleri üzerinden çalıştıklarını aktaran Kerem Evcil, “O’nun o yalın söylemlerindeki hem çağdaş felsefeye, hem mitolojiye, hatta bilime uzanabilen anlamların peşine düştük. Katılımcı her bir fotoğrafçı bu tüm işlediğimiz konular üzerinden kendisi bir bağlantı kurdu, metaforlar üzerinden fotoğraflarını hazırladı. Bu sergimizde de, yalın ayak başı kabak bir Anadolu aşığının söylediği sözlerin nasıl uluslararası bir vizyona sahip olabileceğini göstermeye çalıştık. “ dedi. Evcil, “Sergide 40 küçük, 4 adet de büyük fotoğraf var. Sergi alanında da bunlar 4 ayrı bölmeye yayılmış durumda. Yani o aşıklık kültüründeki 4 kapı 40 makama da sanki bir gönderme gibi oldu. Özellikle 40 tane seçelim demedik ama güzel denk geldi.” dedi.
Peki ya serginin Kadıköy’de açılması nasıl olmuş? Kerem Evcil şöyle aktardı: “Sergimizi ilk olarak İFSAK’ta açmıştık. Beğenildiği için İFSAK, ArtContact İstanbul Çağdaş Sanat Furaı’nda kendini temsil etmek için bizim projemizi seçti bu sene. Sergimizi de böylelikle ikinci kez bu fuarda açtık bu sene içinde. Müze Gazhane bizim üçüncü durağımız. Ben bizzat burayla iletişime geçtim, sağolsunlar onlar da kırmadılar, ilgilendiler. Hatta serginin yan etkinliklerle büyümesine katkı sundular. Müze Gazhane’de 29 Ağustos'ta Aşık Veysel’in torunu Gündüz Şatıroğlu kendi özel arşivinden dedesini anlatacak, 1 Eylül'de de Baba Zula grubundan Murat Ertel ‘Aşıkların sözü kalır’ temalı bir etkinlik yapacak. Böylelikle kapanışı yapıyor olacağız.”
Kerem Evcil, son olarak da “Sergimize herkes gelsin isteriz. Herkesin gelmesi Aşık Veysel'in içinde yetiştiği kültürel de daha uygun bir söylem olur. Onu anma vesilesiyle burada toplanabiliriz ama onun dışında fotoğraf sanatının gerçeklikle kurduğu ilişkiyi tartışmak için de yine bu sergi gezilebilir.” diyerek herkesi sergiyi ziyarete davet etti.