Büyülü depresyon kareleri Havuz’da

Fotoğrafçı Aylin Güngör, “Bu Büyülü Depresyon” adını verdiği tuhaf ve sarkastik fotoğraflarını Kadıköy’de sergiliyor

17 Ocak 2017 - 16:34

Plastik sandalye yığınları, bomboş masalar, terk edilmiş gibi duran evler, iç burkan duvar yazıları, zevksiz vitrin düzenlemeleri…

“Hani bir his vardır ya herkes aynısını hisseder ama yalnızsındır” diyor fotoğraf sanatçısı, yayıncı ve Moda merkezli dergi Bant Mag’in kurucularından Aylin Güngör. Türkiye’nin dört bir yanında tanık olduğu ve deklanşöre basıp analog makinesine hapsettiği bu ‘tuhaf’ fotoğraflarını da bu cümle eşliğinde Kadıköy’de sergiliyor. Tuhaf dediğimize bakmayın, menfi manada değil bu tanım. İlgi çekici, tekinsiz, büyülü bir tuhaflıkları var bu fotoğrafların. Zaten Güngör de 2014’ten beri sosyal medya üzerinde tam da bu temayla, #thismagicaldepression (Bu Büyülü Depresyon) etiketiyle bir fotoğraf serisi yürütüyordu. Şimdilerde bu seriyi sergiye dönüştürdü ve çektiği fotoğraflarından yaklaşık 50 tanesini Bant Mag’in Kadife Sokak’taki yeni mekânı Havuz’da izlemeye açtı. 

Aylin Güngör’e göre bu sergi “hayatımızın aslında her anında, hemen yanı başımızda, içimizde, sokaklarımızda, duvarlarımızda var olan, bilsek de itiraf etmediğimiz, hissetsek de adlandıramadığımız, sinsi ve tuhaf bir duyguyu teşhis ve onunla yüzleşme çabası”. Zira fotoğraflarda göz kanatan vitrinler, başı boş bırakılmış mobilyalar, sebepsiz mekan düzenlemeleri, iç burkan imge kullanımları, plastik sandalye sevdası ve ülkenin her yerine bulaşmış tuhaf ve bazen de büyüleyici zevksizliğin adeta bir dökümünü görmek mümkün.

DEPRESİFLİĞİMİZİN MANZARALARI

“Bu manzaralarla karşılaştığımda huzursuzluk çekerdim. İçim sıkılır, kalbim kırılırdı” diyen Güngör, şöyle devam ediyor; “Bir gün arşivime baktığımda, ileride kimselere gösteremeyeceğim çirkinlikte anılar biriktirdiğimi fark ettim. Keşke daha çok arkadaşlarımı ve eğlenilen güzel anları çekseydim diye düşündüm. Ama bu fotoğraflara ‘This Magical Depression’ ismini verdikten sonra onları başka bir boyutta algılamaya başladım. İçimi daraltan bütün bu anları, görüntüleri özellikle arar oldum. Bu ortamları bulmak beni artık üzmedi, tam tersi peşinde olduğum ortamlara dönüştüler. Hüzünlü ama şaşırtıcı derecede büyüleyici olan terk edilmiş objelerin, hepimizin depresif halini özetleyen bir durumu olduğunu düşünüyorum. Sanki gerçekten her şeyin içine bulaşmış bir durum. Çaren yok, kaçamazsın ve değiştiremezsin, bu büyüleyici bir depresyon durumudur gibi. Bence This Magical Depression bir şok, bir yaşam biçimi, bir kabulleniş…”

 “FİKİRTEPE FAVORİM”

Sergide Kadıköy’den birçok fotoğraf var. Zira Aylin Güngör’e göre kentsel dönüşüm süreci, bir fotoğrafçı olarak kendisine epey ‘malzeme’ sunmuş; “Özellikle dönüşüm ve inşaat dönemi epey dolu bu hislerle. Atık eşyalar, inşaatlardaki tuhaf görüntüler... İstanbul bu konuda şahane bir depo. Keşke olmasaydı ama maalesef öyle. Her mahallenin tarzı kendine has elbette; zengin mahallede ayrı, fakir mahallede ayrı bir zevksizlik var ama bir yandan da zevkli olduğunu sanma hali mevcut. Bu aralar Fikirtepe favorim. Doğal bir süsleme sanatı hâkim…” 

Sergi 25 Ocak’a dek Bant Mag’in yeni mekânı (Kadife Sokak’taki Bina içinde yer alan) Havuz’da görülebilir. www.aylingungor.com


ARŞİV