Kozyatağı'nda yeni galeri, yeni sergi

Yaklaşık 6 ay evvel kapılarını sanatseverlere açan Quick Art Space’de, sanatçı Bahadır Yıldız’ın “İçimizde Müphem Boşluklar ve Girdaplar” adlı solo sergisi izleyenleri bekliyor…

31 Ocak 2024 - 20:34

Sanat mekanlarının genelde Moda, Yeldeğirmeni gibi semtler ile Bağdat Caddesi aksında yoğunlaştığı Kadıköy’ün merkeze uzak semtlerinden bir galerinin varlığı kulağıma çalınmıştı geçenlerde; Kozyatağı’ndaki Quick Tower’in zemin katında konuşlanan Quick Art Space. Burası aslında Ekim 2023’te açılmış ama o vakit ziyaret edememiştim. Ancak geçenlerde sanatçı arkadaşım Bahadır Yıldız’dan sergi daveti alınca, ilçemizin bu yeni sanat vahasında aldım soluğu. 

HER GÜN AÇIK GALERİ

Quick Art Space’in arkasında, sigortacılık alanında faaliyet gösteren Maher Grubu bulunuyor. Holdingin 1 Mart 2021’de Quick Tower’a taşınmasıyla, binanın lobi katının dinamik yapısını geliştirmek için kâr amacı gütmeyen bir kültür sanat kurumuna dönüştürme fikri doğmuş. Fikir de hayata geçirilerek bu sanat mekanı yaratılmış. Disiplinler arası bir yaklaşım benimsenerek, buranın sergi, atölye, performans, konuşma, deneysel tiyatro gibi etkinliklerle bir buluşma yeri olması hedefliyor. Diğer sanat galerilerinin aksine kapalı olduğu zaman bulunmayan bu sanat mekanı, haftanın her günü ziyaret açık. Hem de her türlü ziyarete açık yani sadece insanların değil, kedi ve köpek gibi doğayı paylaştığımız diğer canlıların da yaşam alanı olan Quick Tower’ın “hayvan dostu bina” ödülü de bulunuyor. Zira burada açılan ilk sergi de ‘Yapıntı Doğa’ adını taşıyordu. Sergi, Viyana’da yaşayan mimar Gerhard Feldmeyer’in tasarladığı binanın çevresiyle kurduğu ilişki, devasa pencereli lobinin döner kapısından girip çıkan köpekler, binanın çevresindeki yemyeşil, canlı ağaçlar, ağaçlara tüneyen kargalar, lobide fütursuzca uyuyan kediler gibi unsurlardan ilhamla kurgulanmıştı. Bu yönüyle sanat galerilerinin sınırları keskin, duvarları beyaz standartlığının yani beyaz küp deneyiminin ötesinde bir sergi olma özelliğini taşıyordu.

MEKANIN İKİNCİ, SANATÇININ YEDİNCİ SERGİSİ

Ouick Tower bünyesindeki sanat projelerini yürüten isim ise sanat tarihçisi, yazar ve küratör Nergis Abıyeva. Kendisi Quick Art Space’in kurucu direktörlüğünü yapıyor, buradaki sergilerin kürasyonunu üstleniyor. İstanbul Teknik Üniversitesi Sanat Tarihi programında doktora yapmakta olan Abıyeva sanat yazıları kalem alan, sanat dersleri veren ve sergiler düzenleyen, sanat dünyasının içinden biri.

Nergis Abıyeva’nın küratörlüğünde gerçekleştirilen mekanın ikinci sergisinde, sanatçı Y. Bahadır Yıldız’ın eserleri ağırlanıyor burada. 1976 doğumlu Yıldız, Ege Üniversitesi'ndeki matbaacılık ve Bakü Devlet Üniversitesi’ndeki siyasal bilimler öğrenimini yarıda bırakmış ve 2003’te Akdeniz Ünviversitesi Heykel Bölümünden mezun olmuş. 26. Günümüz Sanatçıları sergisi başarı ödülü alan Yıldız, 2008’de Galeri Apel’de gerçekleşen ilk solo sergisinin ardından ‘Preslenmiş ve Kurutulmuş’ , ‘Zamansız Aşınmalar’ın da içinde olduğu solo sergilerini aynı galeride açmış. Sanatçının son kişisel sergisi ise 2020’de  Karşı Sanat Çalışmaları ve Versus Art’da  idi. İşlerinin gösterildiği çok sayıdaki uluslararası grup sergisinin içinde Türkiye’den Günümüz Kitap Sanatı (Hamburg), Avrupa Çağdaş Sanat Fuarı (Strasburg), Gezici Tahran Bienali (Berlin, Belgrad, İstanbul), What is the point(Londra) yer alıyor. Sanatçının, Portekiz’deki Sao Martinho de Tibaes  Manastırı’nda açılan ‘God Factor’ isimli sergi için ürettiği bir yerleştirme de  İnes Valle küratörlüğünde gösterilmişti. Sanatçının yapıtları, Eli Düvenyaz, Elgiz Müzesi, Vuslat Doğan Sabancı, Ahu Büyükkuşoğlu,  Emine Uşaklıgil, Canan Pak gibi bir çok koleksiyonda bulunuyor.

“ACAYİP ATIKLAR DİYARI”

Nergis Abıyeva ile Bahadır Yıldız’ın tanışması 2020 senesinin yazında olmuş. Yıldız, atölyesini ve evini İstanbul dışına taşımaya karar vererek Sapanca’ya göç edince, Abıyeva da onu ziyaret ederek, atölyesini ve işlerini yerinde görme fırsatı edinmiş. Abıyeva, “Kendimizi bir tür ‘acayip atıklar diyarı’nda bulduk. Bahadır’ın üretiminin sürekli bir devinim içinde olmasından, kullandığı materyallerin çeşitliliğinden, başkalarının atıklarını adeta bir simyacı gibi dönüştürmesinden, köpeği Kangu’yla kurduğu yoldaşlık ilişkisinden çok etkilendim. O gün bugündür O’nun işlerini izleyiciyle paylaşma arzusu taşıyorum.” diyor. Böylelikle “İçimizde Müphem Boşluklar ve Girdaplar” başlığıyla sanatçının 7. solo sergisi Quick Art Space’te açılmış.

Abıyeva ile birbirini destekleyen ve büyüten 8 aylık çok verimli bir çalışma süreci geçirdiklerini söyleyen Bahadır Yıldız, “Yıllardır işlerimi takip eden Nergis’in ‘İçimizde müphem boşluklar ve girdaplar’ ismini getirmesiyle daha çok boşluk içeren işlere bakmaya başladık. 2012- 2023 yılları arasından yapılan seçkiyi içeren bu sergide, daha önce sergilenmemiş ya da yeni yapılan pek çok iş var.”diyor. Yıldız, sergiyi şöyle anlatıyor: “İlk bölüm atık plastik ile yapılan dış alan heykellerinden oluşuyor. Bunları, 250 derece eriyik halde olan plastik kullanarak Farplas plastik fabrikasında yaptım. Enjeksiyon makinelerinin dışarıya kustuğu, her seferinde 2-3 kiloluk sıcak kütleler halinde olan atık plastiği, fabrika hurdalarından hazırladığım metal iskeletlerin üzerine akıtarak, performatif bir süreç içinde melez heykellere dönüştürdüm. İkinci bölümde, sergi mekanı için 7 ayda ürettiğim geniş bir yerleştirme var. Burada zımpara kağıtlarından yaptığım büyük boyutlu heykeller var. Biçim – içerik birlikteliğini aşınma üzerinden kuran heykeller, içimizdeki müphem boşluklara bakmaya çalışıyor. Serginin orta bölümü, sanayide gerçekleşen ya da atık sanayi malzemeleri ile yapılan heykellerin zıt alanına geçerek , ‘Kızılçam ’ isimli resim serisini görünür kılıyor. Ağaç kabuklarından ürettiğim boyalarla yaptığım bu resimler, doğal alanın içinden çıkan işler. ‘Evin Tasfiyesi’ isimli işleri de rende, süzgeç, vantilatör kapağı gibi gündelik yaşam malzemelerinin üzerine, içine atık plastik dökerek yaptım. Güvenli alan olan ‘hane’nin tekinsizliğine bakan çalışmalar…”

İNSAN BİÇİMLİ HEYKELLER

29 Şubat’a dek açık kalacak olan bu sergi kapsamında, her gün bin 500 çalışanın girip çıktığı devasa bir plazanın lobisinde ve bahçesinde Bahadır Yıldız’ın birbirinden dikkat çekici eserleri yer alıyor. Sanatçının 2012 - 2023 tarihleri arasında üretimine başladığı ve tamamladığı resim, heykel ve enstalasyon gibi farklı türlerde, birçoğu izleyicilerle ilk defa buluşan yapıtlarının bulunduğu sergi, Quick Tower’ın mimari özellikleri ve insan olmayan canlılarla kurduğu ilişki de gözetilerek kurgulanmış. Öyle ki sanatçının atık malzemelerden açık havaya ve her türlü hava koşuluna uygun olarak ürettiği heykelleri Quick Tower’ın meydanında konumlandırılmış. Yıldız’ın bizzat kendisinin ortaya attığı ve atık plastiğin itici görselliğine göndermede bulunan ‘leş estetiği’ kavramı, sanatçının hem üretim hem de düşünme pratiğini tanımlaması bakımından bu sergiyi şekillendiren bir unsur olarak beliriyor. Sanatçı, bu sergide yer alan antropomorfik (insan biçimli) heykelleri, 2015’te sanayi bölgesinde plastik fabrikasındaki atık malzemelerden üretmiş. Yaşamının farklı dönemlerinde çalışmalarını dağ, orman gibi yerlerde de gerçekleştiren Yıldız, son 10 yıldır özellikle doğa-kent ikiliği ekseninde ürettiği yapıtlarda insana, habitatına ve diğer türlerle ilişkisine odaklanıyor. 

 Sergiyi haftanın her günü 09.00 - 20.00 saatleri arasında ziyaret edebilirsiniz. (İçerenköy, Umut Sk. No:10-12, 34752 Ataşehir. Quick Tower, D-100 karayolunun hemen bitişiğinde ve M4 Kadıköy-Kartal metrohattı üzerinde bulunuyor. M4 Kozyatağı metro durağına (3 numaralı çıkış) kısa bir yürüyüş mesafesinde.


 


ARŞİV