Naciye hanımın kadın suretleri…

Osmanlı kadını Naciye hanımın bir asır evvel Beşiktaş’ta işlettiği fotoğrafhane; sanatçı-akademisyen Safiye Başar’ın Kadıköy’de açılan sergisine ilham verdi. Böylelikle iki kadın sanatçı arasında, 100 yıl sonra sanatla bir köprü kurulmuş oldu

07 Nisan 2021 - 10:46

Kocaeli Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Seramik Bölüm Başkanı Doç. Dr. Safiye Başar’ın “Kazı Sonuçları'” adlı sergisi Kadıköy Nâzım Hikmet Kültür Merkezi’nde açıldı. 

Sergiyi konuştuğumuz akademisyen-sanatçı Başar, Osmanlı döneminde kadının çalışma hayatındaki varoluşuna dair araştırmalar yaparken, ‘Kadınlar Dünyası Dergisi’ ve Osmanlı’nın ilk kadın fotoğrafçısı Naciye hanımla karşılaştığını belirterek, “Kendisi, bu coğrafyada profesyonel anlamda fotoğrafçılık yapan ilk kadın. Onun hayatı bana çok ilham verdi ve ben de onun yaşam öyküsü üzerinden bir sergi gerçekleştirme kararı aldım” dedi. Bunun üzerine Naciye hanımın Beşiktaş’ın Yıldız semtinde bulunduğu tahmin edilen fotoğrafhanenin bölgesinde bir kazı yapıldığını hayal ettiğini anlatan Başar, “bu ‘kazı çalışması’nı, akademik metinler ve araştırma cuma üzerinden aslında geçmişe doğru yapılan metafor olarak da yorumlamak mümkün. Yani araştırmacıların Naciye hanıma dair bilgilere ulaşması, benim de bu sergiyle bu sürece katılmam, bunu görünür kılmak…” ifadesini kullandı.

SERAMİKTEKİ KADIN SURETLERİ

Naciye hanımın fotoğrafhanesinden günümüze ulaşabilen 6 fotoğrafı seramik malzemesiyle yeniden kurgulayan Doç. Dr. Safiye Başar, sergide 22 adet eserini sanatseverlere sunuyor. Uzak doğuya özgü seramik pişirim tekniklerinden rakunun arkaik etkisinin görüldüğü seramik çalışmalarda, tarihsel gerçekliklerin üzerini örten zamanın katmanlarını kaldıran Başar; Naciye Hanıma ithaf ettiği sergide, bilinenin ve ön kabullerin aksine bu coğrafyada kadının, yaşamın her alanında var olma mücadelesi sürdürdüğünü, yüzyıllık bir zaman kayması yaratarak altını çiziyor.

Sergi, 17 Nisan’a dek 13:00-19:00 saatleri arasında ziyaret edilebilir.

Naciye hanımın portresinin, sanatçı Safiye Başar tarafından yeniden yorumlanmış hali. 


ARŞİV