Kadıköy Belediyesi’nin çocuklara özel açtığı Halis Kurtça Çocuk Kültür Merkezi’nde tiyatro, edebiyat ve dans atölyeleri düzenleniyor. Çocuklara yönelik düzenlenen bir başka atölye de sinema. Maltepe ve Okan Üniversitesi’nde sinema dersleri veren Hilal Gergin’in yürütücülüğünü yaptığı Film Yapım Atölyesi’nde öğrenciler, film çekmek için bilinmesi gereken genel kuralları uygulamalı olarak öğreniyor. Şimdiye kadar birçok öğrencinin eğitim gördüğü atölye 5 Nisan’da yeniden başlayacak ve 28 Nisan’a kadar devam edecek. Atölyenin detaylarını Hilal Gergin ile konuştuk.
UYGULAMALI ÖĞRENİYORLAR
Çocuklarla atölye yapma fikri nasıl oluştu?
Yaklaşık altı senedir Maltepe ve Okan Üniversitelerinin radyo televizyon bölümlerinde teknik ve teorik dersler veriyorum. Gençlerle çalışmak onlara bir şeyler öğretmek harika bir şey benim için. Bunu çok tatmin edici buluyorum. Bir süre önce internet üzerinden verilen bir eğitime rastladım, İngiltere menşeili bir firma çocuklara nasıl film çekileceğini öğretmenin yollarını anlatan bir kurs sunuyordu. Bu kursa katıldım ve yöntemlerine vakıf oldum. Çocuk oyun terapisti dostum Alev Elmas bana bu bilgiyi gönderen ve çocuklar hakkında her zaman danıştığım kişidir. Sonra bu fikir aklıma uzun süre takıldı. Bir dosya hazırladım, önceki deneyimlerimle harmanlayarak, yeni bir fikir geliştirdim. Mezun ettiğim öğrencim Kadıköy Belediyesi’nde bu projeyi gerçekleştirebileceğimi söyledi.
Derslerin içeriğinden bahseder misiniz?
Öğrenciler 1 ay boyunca haftada 2 gün 2’şer saat ders alıyorlar. Ama devam etmek isteyenler için ayrıca çekim günleri oluşturup yeni projelerin içinde ekip olarak film çekiyoruz. Atölyenin ilk günlerinde onlara kadraj kavramını anlatıyor ve estetik bilgilerini ölçüyorum. Diğer öğrenciler, film çekmek için bilinmesi gereken genel kuralları uygulamalı olarak öğreniyor. Hem çizerek hem çekerek genel kadraj bilgisini, adlarını ve genel story board anlayışını deneyimliyor. Bir film izlediklerinde tüm açıları tanıyabiliyorlar ve neden yönetmenin bu şekilde çektiğini yorumlayabiliyorlar. Kamera kullanmayı, tripod kullanmayı, aydınlatma yaparken nelere dikkat etmeleri gerektiğini öğreniyorlar. Her biri kendi istediği konuda bir metin hazırlıyor ve greenscreen perdede çekim yapıyorlar. Genel film kavramlarını; belgesel film, tanıtım filmi, reklam filmi ve kurmaca film ne demek nasıl yapılması gerekir ayrımına varıyorlar. Röportaj çekmeyi, soru sormayı, ekip olarak çalışmayı, ekip elemanlarının görevlerini sırasıyla biliyor ve uyguluyorlar.
Kurgu da yapıyorlar sanırım.
Evet, iş kurguya geldiğinde biraz ortalık seyrelse de bazı öğrencilerin ilgisini çekmeyi başardık. Kurgu sakinlik ve aşırı sabır isteyen bir iştir. Bir kız öğrencim bu konuda hevesli oldu. İlk gün anlattığım her şeyi öğrendi ve artık bilgisayarı benden aldı; kendisi henüz 11 yaşında, üniversitede verdiğim kurgu dersinin aynısını ona verdim, tek anlatmamda öğrendiğine ve uyguladığına ben bile inanamadım. Bunun mucize olmadığına da eminim. Üstelik daha çok yeni bir atölyeyiz. Bireysel filmlerinin haricinde, ilk olarak Halis Kurtça Çocuk Kültür Merkezi’nin tanıtım filmini hazırladılar. 23 Nisan filmi için de röportajlara devam ediyorlar.
Sosyal medya hesabınızdan paylaştığınızda görmüştüm, stop-motion dersleri de veriyorsunuz.
Stop motion/ tek kare canlandırma atölyesi, bu atölyede 5-7 yaş grubu çocuklarla film yapıyoruz. Kendi oyuncakları ve kendi hikâyelerini canlandırma filmi olarak gerçekleştiriyorlar. 1 veya 2 saniyelik çok kısa filmler oluyor ama dikkate değerler.
“BAKIŞ AÇILARI DEĞİŞİYOR”
Çocukların sinemayla ilişkilenmesi onları nasıl etkiliyor?
Onlara yetki ve söz verildiğinde bu onların güvenini arttırıyor. Görev bölüşmeyi ve sıraya girmeyi deneyimliyorlar. Ayrıca malzeme bilgisi, sorumluluğu biliyor, malzemeye sahip çıkmayı da öğreniyorlar. Bu nedenle onların küçük el kameraları var. Malzeme bilincine sahip olmaları için, derste cep telefonu kullanmıyorum. Sinema ile ilişkilenmeleri izlediğimiz filmlerin artık nasıl çekildiğine odaklanmalarını sağladığımda ortaya çıktı, önceden filmin konusuna dikkat ederken şimdi kadrajlara ve yönetmenin seçimlerine, oyunculuğa ve artık fark edebildikleri çekim hatalarına çok rahat dikkat edebiliyorlar. Teknik konularda bilinçlenmek, onların filmlere bakış açılarını değiştirecek ve filmlerin manipülasyonlarıyla sürüklenme hallerinde farkındalıklarını geliştirecek.
Sinemacı olmayı düşünen oluyor mu, ya da yaratıcı proje sunanlar?
Şu anda bile yönetmen olmak isteyen, kurguya eğilimi olan, oyuncu olmak isteyerek gelip kameraman olarak çıkan öğrencilerim var. Kendileri seçimlerini yaptılar bile. Yaratıcı projeler aşamasına henüz gelmedik ama bu bir aylık dersler bu aşamaya hazırlamak için yapıldı. İleri film yapım atölyesi ve kurgu atölyesi gibi düşüncelerim var.
Atölyelere katılım şartları nelerdir?
7-12 yaş olarak belirlediğim atölye şu an 10- 12 yaş olarak devam ediyor. Ama gerçekten istekli olan çocuklar tabii ki gelebiliyor. Derslerimizde, okullarında olduğu gibi şartlar yok. İstediklerinde tuvalete gidebilirler, su içebilirler veya acıkırlarsa ara vermek isteyebilirler. Gitmek isterlerse dersten ayrılabilirler. Haber vermeleri şartıyla tabii. Bir aylık süreci bitirenler, daha sonraki uygulama çekimlerine çağrılıyor ve böylece film yapmaya istekli ve yetenekli öğrencilerden yeni ekipler oluşuyor.
İleri dönemle ilgili projeleriniz olacak mı?
Kurmaca film yapmaya istekli öğrencilerle bir film yapmak amacındayız. Umarım yakında İstanbul Genç Yönetmenler Film Festivali’nin de ilk haberlerini verebiliriz. Halis Kurtça Kültür Merkezinde mayıs ayı sonuna kadar eğitimimiz devam edecek. Bu arada cocuklarla_film_yapıyoruz instagram adresimizden bizi takip edebilirler. Bir facebook sayfamız bir youtube kanalımız ve [email protected] mail adresimiz de mevcut.