Futbolda etik değerler araştırma konusu

Futbolda etik değerler, markalaşma ve verimlilik kavramları masaya yatırıldı…

09 Ağustos 2011 - 08:52

Milli Prodüktivite Merkezi’nin (MPM) aylık yayın organı Anahtar Dergisi’nin Temmuz 2011 sayısında kapak konusu olarak “Spor ve Verimlilik” seçildi. Kapak konusu çerçevesinde yayınlanan “Spor Kulüplerinde Finansal Verimlilik” başlıklı yazıda; kulüplerin finansal verimlilik problemlerine çözüm üretme konusu değerlendirilerek çok çarpıcı ifadelere yer verildi.
Marmara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğretim üyeleri Yrd. Doç. Dr. Zahit Serarslan, Yrd. Doç. Dr. Veysel Küçük ve Arş. Gör. Abdurrahman Kepoğlu tarafından kaleme alınan yazıda, Ahlaki Değerler, Medya, Yıldız Oyuncular, Taraftar Odaklılık, Marka Olmak, Lisanslı Ürün Pazarlaması, Sponsorluk, Taraftar Kart, Yayın Hakkı Pazarlaması, Gençlik Geliştirme Programı gibi önemli konular ele alınıyor.

UEFA KULÜPLERİN GÜÇLENMESİNİ İSTİYOR

Kulüplerin neredeyse tamamının zaman zaman finanssal sıkıntı yaşadıklarına dikkat çekilen yazıda, kulüplerin palyatif tedbirler yerine, uzun vadeli ve kalıcı çözümler bulmak ve mali yapılarını güçlendirmek zorunluluğu oldukları hatırlatılarak, bunun aynı zamanda UEFA’nın şartı olduğuna dikkat çekildi.
Avrupa futbolunun standardının yükseltilmesini amaçlayan ve UEFA kriterleri olarak da bilinen “Kulüp Lisans Sistemi Kriterleri”nin sıralandığı yazıda, mali kriterlere uygunluk konusunda sıkı denetimler yapan UEFA’nın yükümlülüklerini yerine getirmeyen kulüplere ciddi yaptırımlar uyguladığına değinildi.

FUTBOL BÜYÜK BİR PAZAR VE İSTİSMARA AÇIK

Futbol pazarlamasının çok boyutlu bir strateji gerektirdiğine dikkat çekilen yazıda, bu boyutlar, “futbol seyrinin pazarlanması, isim hakkı pazarlaması, lisanslı ürün pazarlaması, sponsorluk, yayın hakkı pazarlaması, taraftar kart, stadyum pazarlaması ve gençlik geliştirme programı pazarlaması” şeklinde sıralanıyor.
Bunlar arasında en önemlisinin futbol seyrinin pazarlanması olduğuna dikkat çekilen yazıda, “Çünkü bu boyutun dışında kalanların başarısı kulübün taraftar sayısına bağlıdır. Az taraftarı olan kulüplerde diğer boyutlardaki başarı da düşük olabilecektir” deniliyor.
Spora ve futbola finansal mantık girdiğinde, spor-para ilişkilerinden kaynaklanan ahlaki risklerin de artacağı ifade edilen çalışmada, yıldız oyuncuların, kulüplerin seyirci ilgisini pozitif etkilediği belirtildi.
Süper Lig takımları son beş yıl içinde 333 milyon Euro civarında transfer harcaması yaptıkları, buna karşılık sadece 84 milyon Euro civarında bir transfer geliri elde ettikleri kaydedilen yazıda, böylece Türk futbol kulüplerinde 249 milyon Euro cari transfer açığı oluştuğu, bu açığın da borçlanma yoluyla kapatılmaya çalışıldığı ifade edildi.
Taraftar ve seyirci potansiyelini arttıran en önemli unsurların başında “markalaşmanın” geldiği, Gençlik Geliştirme Programı’nın UEFA’nın Kulüp Lisans Sistemi ile zorunluluk haline geldiğinin belirtildiği yazıda; UEFA, mali denetimler sonucu yükümlülüklerini yerine getirmeyen ve dengeyi tutturamayan kulüplere ihtar, yeni futbolcu alımı yasağı, para cezası, puan indirimi, futbolcuya lisans verilmemesi, küme düşürme ve tescil iptaline kadar uzanan bir dizi yaptırımı uygulayabileceği de belirtildi.


ARŞİV