Kriz maç izleme zevkini de vurdu

Ekonomik kriz, futbol maçlarını mekanlarda izleme alışkanlığına da darbe vurdu. İnsanlar hayat pahalılığı sebebiyle maç izlemek için işletmelere daha az giderken işletmeler de artan abonelik fiyatlarını ödeyemedikleri için maç yayınlamaktan vazgeçiyor

01 Eylül 2022 - 16:33

Ekonomik krizin insanların gündelik yaşamına etkileri her geçen gün daha çok hissediliyor. Hayatının temel ihtiyaçlarına zar zor bütçe ayırabilen insanlar mali açıdan en büyük tasarrufu ise eğlence alanında yapıyor. Eğlenmeye, kültür sanata ayrılan bütçeler de yapılan tasarrufun boyutu artıyor. Bundan da en çok esnaf etkileniyor, maç izlemek isteyenler etkileniyor. Futbolseverler krizin etkisiyle dışarıda maç izleme sayılarından büyük oranda kısıtlamaya giderken Kadıköy ve çevresinde maç yayınlarını veren esnafın sayısında da hayli azaldığı görülüyor.

GİTMİYORUM ÖZET İZLİYORUM
Üsküdar’da oturan ancak işi dolayısıyla neredeyse her gününü Kadıköy’de geçirdiğini söyleyen reklamcı Talip Ertürk, bir futbolsever. Kendisinin anlatımıyla geçtiğimiz yıllarda her hafta olmasa da iki haftada bir Kadıköy’deki farklı mekanlarda maç izlediğini söyleyen Ertürk, krizden sonra bu sayının neredeyse bir, iki maça düştüğünü söylüyor: “Geçtiğimiz yıllarda neredeyse her hafta arkadaşlarımla bir mekânda maç izlerdim. Artık sadece derbilere gidiyorum. Maliyetler çok arttı. Her hafta maç izlemek ciddi anlamda ekonomik bir külfet artık. Bunun yerine internetten maçlar bittikten sonra özetlere bakıyorum.”

Vatandaşın ekonomik krizden kendini korumak için bulduğu bu yol tabii ki maç yayınlarını veren esnafı da etkilemiş durumda. Beinsport ticari aboneliği mekânın metrekaresine göre farklılık gösterse de ortalama olarak 150 bin ila 250 bin TL arasında değişiyor. Bu rakamlar esnafın belini bükmüş durumda. Esnaf da bu durumda en kolay çözüm olarak artık maç yayını vermemekte bulmuş. Bundan dolayı hem Kadıköy’ün kalbi çarşıda hem de diğer semtlerde maç yayını veren işletme sayısında büyük bir düşüş var.

‘SENEYE DÜŞÜNMÜYORUZ’
Kadıköy çarşıda faaliyet gösteren Şelale Restoran halen maç yayınları vermeye devam ediyor. Ancak işletmeci Sinan Bey durumdan pek de memnun değil. Bu sene ticari abonelik için 180 bin TL ödediklerini ancak bu paranın karşılığını alamadıklarını söylüyor ve seneye abonelik düşünmediklerini de ekliyor: “Bu sene 180 bin TL ödüyoruz. Bu parayı çıkartıyor musunuz derseniz, hayır. Önümüzdeki günler ne getirir bilemem ama bu şekilde giderse seneye abonelik düşünmüyoruz. Zaten gelen insan sayısı az, eskiden maç için ekstra para alınırdı artık onu da almıyoruz çünkü insanlar onu da vermek istemiyorlar. Bir tek derbilerde bir müşteri yoğunluğu oluyor.”

Bazı esnaflar kriz sebebiyle maç yayınlarını almaktan vazgeçse de bazı esnaflar da Türk takımlarının Avrupa maçlarını veren diğer platformlara yönelmişler. Bu platformlarda ücretler daha düşük. Ancak buradaki sıkıntı ise siz ticari olarak abone olsanız da Türk takımları Avrupa yolunda erken elenirlerse yaptığınız boş bir yatırım olarak kalabilir.

‘ESNAF ORTAK HAREKET ETMEDİ’
Görüşlerini almak için kapısını çaldığımız Kadıköy Esnaf Derneği’nden (KADIDER) Gürkan Yalçın ise farklı bir açı sunuyor. Yalçın, geçtiğimiz dönemlerden itibaren dernek olarak birlikte hareket etmeye çalıştıklarını ve bu sorunla da ilgilendiklerini belirtiyor. “Sadece dernek üyemiz esnaflar değil bütün esnafların birlikte hareket etmesini bu soruna çözüm bulmayı istedik. Yayıncıyla konuştuk, bu satış fiyatlarının karşılanamayacağını, esnafın bu fiyatların altından kalkamayacağını söyledik. Maalesef esnaf ar-kadaşlar birlikte hareket etmediler. Birkaç tanesi bu girişim daha sürerken abonelik alınca firma da fiyatlarda indirim yapmadı. Halen de bu şekilde çok yüksek fiyatlara satılıyor. Ben bunun gerçekçi ve sürdürülebilir olduğunu düşünmüyorum. Eskiden maç izleme parası alınırdı artık o bile istenemiyor. Belki derbi maçlarda, sayıca çok fazla insanı ağırlayabilen mekanlar verdikleri ücretleri çıkartabilir. Bunun haricinde imkânsız.”


ARŞİV