2010 İstanbul Ralli Şampiyonası’nda Bayanlar Şampiyonu olan genç pilot 16 yıldır pistlerde zerafet rüzgârları estiriyor.
Mustafa SÜRMELİ
Bir arabası var ki tıpkı kendisi gibi zarif. Burcu Burkut Erenkul güzelliği ve başarısıyla olduğu kadar yay gibi kirpiklere sahip otomobiliyle de ralli pistlerinin renkli bir ismi. İstanbul Aydın Üniversitesi Radyo Televizyon ve Sinema Bölümü’nde son sınıf öğrencisi Burcu, henüz 23 yaşında. Pistlerin tozunu ilk kez 7 yaşındayken yutunca otomobil sevgisi aşka dönüşmüş. Burcu’nun kartingle başlayan kariyeri 2008’den bu yana ralliyle devam ediyor.
Burcu Erenkul 2010 sezonunu, Türkiye Ralli Şampiyonası Genç Pilotlar Üçüncüsü olarak tamamladı. 2010 İstanbul Ralli Şampiyonası’nda Bayanlar Şampiyonu olan genç pilot 16 yıldır pistlerde zerafet rüzgârları estiriyor.
“Dünya Ralli Şampiyonası ve Dakar Rallisinde yarışmak en büyük hayalim” diyen Burcu Erenkul, kirpikli otomobiliyle Gazete Kadıköy Spor Sorumlusu Mustafa Sürmeli’nin sorularını yanıtladı.
‘TRAFİKTE KUZU GİBİYİM’
Burcu Burkut Erenkul, her yarışçıya yakıştırıldığı gibi trafikte tozu dumana katan birisi olmadığını belirterek başlıyor söze. Pistlerde çok hızlı ama trafikte çok sakin olduğunu söylüyor. “Enerjimi pistlerde o kadar tüketiyorum ki inanın trafikte 90’a bağlayıp en sağdan hatta temposu en düşük şekilde gidiyorum. Sürekli selektör, kornanın yanında bir de tır ve kamyonların sıkıştırmasına çok sinirleniyorum. O da ayrı bir mesele. Bu çok riskli bir davranış” diye uyarıyor.
‘GÜVENLİ TRAFİK İÇİN İYİ BİR EĞİTİM ŞART’
İstanbul trafiğinde seri olmak, gidişatı önceden tahmin edebilmek, konsantrasyonu sürüşe vererek araç kullanmak gerektiğini belirtiyor. “Olabildiğince sakin olmaya çalışıyorum” diyen Burcu Erenkul, İstanbul trafiğinde olan birinin ileri sürüş teknikleri alması gerektiğini de belirtmeden geçmiyor. Trafikte eğitimin çok önemli bir unsur olduğunu söyleyen Burcu, pek çok dünyaca ünlü yarışçının olduğu gibi kendisinin de kartingle başladığı kariyeri boyunca iyi bir sürücü ve yarışçı olmak için birçok eğitimden geçtiğini belirtiyor. 15 yaşında federasyondan özel izinle yarışan Burcu, Ethem Genim’den ileri sürüş teknikleri eğitimi almış. Tüm sürücüler için tavsiye ediyor ve yaşam için gerekli olduğunu vurguluyor.
‘HEDEFİM AVRUPA…’
Gençliğinin en hızlı döneminde Burcu. Üniversite öğreniminin yanı sıra bir de ralli sporuyla ilgileniyor. “23 yaşındayım ve artık Avrupa’da yarışmak ve ülkem adına bir şeyler yapmak istiyorum. 21-22 Ekim’de Yeşil Bursa Rallisi’ne birinci olarak gideceğim. İnşallah şampiyon olacağım” diyen genç rallici, gelecek sezon yeni sponsorlarla daha Avrupa odaklı çalışacağını, Dünya Ralli Şampiyonasında start alan ilk bayan pilot olmak istediğini, Dakar Rallisi’nde yarışma hayalini Gazete Kadıköyle paylaşıyor ilk kez. “Kendime çok güveniyorum ve bu yarışlarda start alabilecek kapasitedeyim. Sadece kondisyon çalışmam gerekli, bir de sponsor…” diye ekliyor.”
KADIN VE RALLİ
“Ralli sabır isteyen maliyetli bir spor. Sponsor desteği olmadan çok zor. Karting yaptığım dönemde babamın desteğiyle yarıştım. 2008’den bu yana ralli yapıyorum ve sponsor desteği sayesinde yarıştım. Bonus Parkur Raicing ve özellikle Kerem Üstünkaya, Sonax’tan Mahmut Yoloğlu çok destekliyor. Okulum da bana destek oluyor ve burs veriyor. Eğitimimi sürdürebiliyorum. Buradan Dr. Mustafa Aydın’a teşekkür ediyorum. Vizyonu çok geniş bir insan” diyen Burcu, Türkiye ralli dünyasında iz bırakan Burcu Çetinkaya, Çiçek Güney’, Zeynep Merkiz, Ayça ve Merve Hasbay’ı hatırlatmadan geçmiyor ve “Bizler de arkalarından gelen yeni jenerasyonuz. Aslında bayan pilotlar vardı ama hiçbir dönem ayna anda 6 kadın yarışçı olmadı. Kadınlar olarak azınlıktayız. Erkek yarışçı yaş ortalaması bayağı düştü. Pistte yarıştığım dönemde en genç pilot unvanına sahiptim. Şimdi bunu devrettim. Şu an en genç şampiyon olarak devam ediyorum. İnşallah bu unvanı koruyacağım.” diyor.
Federasyon kadınların ralliye ilgisini çekmek için ayrıca bir kadınlar şampiyonası düzenlediğini belirten Burcu, “Bu iş korkularak yapılmaz. Kendi aramızda bir tabir vardır: ‘Bu iş deli işi’ diye… Sahne tozunu yutan sanatçı tabiri vardır ya, bizde de öyle. O lastik kokusunu aldığınız zaman, adrenalini yaşadığınız zaman bırakmak çok zor. Sponsor bulamadığım dönemde bırakmak zorunda kaldım ve yarış bile izlemek istemedim. Çok zor bir dönemdi.” şeklinde konuşuyor.
‘HAYATIMIN YÜZDE 80’İ RALLİ’
“Hayatımın yüzde 80’ini bu spora ayırdım. Gezmedim, belki sinemaya gitmedim, bazı şeylerden fedakârlık yaptım. Sonunda sponsor buldum ve bu noktaya geldim. Ama çok para harcadım ve aslında hâlâ harcıyorum” diyen genç rallici, okulunu bitirince televizyonda spor içerikli programlar yapmak istediğini belirtiyor. Çok küçük yaşlarda karting yaptığı dönemde bir gazete haberinde “Rüzgârın kızı” olarak isimlendirilmiş. Bu onu çok heyecanlandırmış.
‘KIZLAR ALIŞVERİŞTE BEN YEDEK PARÇACIDA…’
Burcu’nun ilginç bir yaşamı var ralli sayesinde. Arkadaşları alışverişten, kıyafetten, makyajdan, indirimlerden bahsederken onun düşüncesinde hep yarışlar, otomobilinin eksikleri varmış. “Yaşıtlarım kıyafet, makyaj alışverişinde ben yedek parçacıdayım. Benzin parasını, lastik parasını düşünüyorum. Arkadaşım bir markada indirim olmuş, gidip alışveriş yapalım derken, ben de gidip jant, tane lastik alıyım, antrenmanımı yapıyım diye düşünüyorum” diyor.
HEM KENDİSİ HEM OTOMOBİLİNE İLGİ YOĞUN
En az Burcu kadar otomobili de son dönemde büyük ilgi görüyor. ralliye ilk başladığı dönemde pembe jantlı, pembe dikiz aynalı otomobiliyle ilk olan Burcu, şimdi de otomobilinin farlarındaki kirpikleriyle Türkiye’de ilk olmuş. Otomobilinde yurt dışından getirttiği kirpikleri kullanınca çok büyük ilgi görmüş. İnsanlar bol bol fotoğraf çektiriyormuş. “Erkeklerin içinde bir kadın yarışçı dikkat çekiyordu zaten. Şimdi de kirpikli otomobiliyle dikkat çekiyor.” diyen güzel ralliciye, “Rimelleri yok mu bu otomobilin?” deyip rimel çizenler oluyormuş.