Spor ansiklopedisi: Kendo ve kule atlama

İzlediğiniz, merak ettiğiniz ancak kurallarını bilmediğiniz sporların temel bilgileri, kuralları, tarihleri...

27 Mart 2022 - 11:14

KENDO: Kökeni 11. yüzyıla kadar inen bir Japon samuray kılıç sanatına dayanan kendo, ‘kılıcın yolu’ anlamına gelir. Geleneksel Japon kıyafetlerine koruyucu zırh giyen iki kişinin bambudan yapılan bir kılıçla karşılıklı yaptıkları oyunda asıl amaç iki puan almaktır. Beş dakika süren müsabakalarda iki puana ulaşan ilk sporcu maçı kazanır. Kazanan çıkmazsa karşılaşma üç dakika daha oynanır. Sporcular puan alabilmek için rakibin elleri, gövdenin sağ yanı, gövdenin sol yanı, rakibin boğazı, başın sol yanı, başın sağ yanı ve başın üstüne bambu sopayla vuruş yapmalıdır. Koruyucu kıyafetleri ve puan sistemiyle modern eskrime benzeyen Kendo, Japon kökenleri sebebiyle de çok törensel geleneklere ve kurallara sahiptir. Kendo’da amaç dövüşçünün bedensel becerileri kadar zihinsel disiplinini de yukarı çekmektir.

KULE ATLAMA: Yüzme havuzuna değişik yükseklikteki tramplen ve kulelerden akrobatik ve estetik olarak atlama üzerine kurulu olan bu spor ilk kez 1904 oyunlarında olimpik spor olarak kabul edilmiştir. Sporun kökeni ise 19. yüzyıla kadar iner. Ancak ilk dönemlerinde sadece çivileme atlama ve suya giriş yaptıktan sonra suyun altında ne kadar gidileceği üzerine kurulu olan spor zamanla tamamen estetik ve akrobatik hareketlerle evrim geçirmiştir. Bu evrimde panayırlarda atlama yapan cambazların oynadığı rol büyüktür. Günümüzde bu sporda amaç, 10, 7.5 ve 5 metre kule ile 3 ve 1 metre tramplenden atlayan sporcuların parende, takla, ters takla gibi hareketleri havada tam olarak yapmaları ve suya dik olarak girmelerine dayalıdır. Hakemler puanlamayı hareketlerin zorluk derecesine, hareketin tamamlanmasına ve sporcunun havuza dik olarak girmesine göre 10 üzerinden verir. Seyir zevki yüksek bu spor ayrıca çift kişilik senkronize takımlarıyla da yapılır. Senkronize de puanlamayı iki sporcunun hareketlerini aynı anda yapması da belirler.


ARŞİV