Gözlemevi'nden Spotify'a "sorumluluk" çağrısı

Teknoloji firmalarının ihmallerini ortaya çıkarmak amacıyla kurulan Gözlemevi, Spotify’da intiharı olumlayan ve romantize eden “İntihar et”, “İntihar edin” gibi yönlendirici başlıklarla oluşturulan listeler bulunduğunu tespit etti. Gözlemevi, Spotify’ın kullanıcı güvenliğini ön plana koyup denetimi arttırması gerektiğini belirtti

01 Temmuz 2022 - 03:40

İnsan odaklı bir internet ekosistemi için çalışan Gözlemevi, Spotify’da intiharı yücelten ve özendiren çok sayıda içerik tespit etti. Araştırmaya göre, müzik platformunda intihara eşlik etmesi için bine yakın çalma listesi bulunuyor. “İntihar et”, “İntihar edin” gibi yönlendirici başlıklarla oluşturulan listelerin çoğu mod düşürücü şarkılar içeriyor. İntiharı güzelleyerek kullanıcıları tehlikeye atan bu içerikleri Spotify’ın hiçbir denetime tâbi tutmadığına vurgu yapılıyor. Gözlemevi, Spotify’ın kullanıcı güvenliğini ön plana koyup denetimi arttırması gerektiğinin altını çizdi.

İNTİHAR BULAŞICI OLABİLİR

Gözlemevi, intiharın romantikleştirilerek aktarılmasının başkalarında taklitçi intihar davranışını ortaya çıkarabildiğinden bahsediyor. Taklitçi intihar denen bu davranışta aynı yaş ve cinsiyet durumu etki faktörü olabiliyor. Görülen en eski örneği, Genç Werther’ın Acıları kitabının çıkmasından sonra dönemin bazı genç erkeklerinin ardı ardına kitaptaki karakter gibi intihar etmesi. Kitle iletişim araçlarının ortaya çıkmasıyla yakından ilişkili olan taklitçi intihar davranışı, Spotify gibi kitlelerce kullanılan platformların denetimsiz içeriklerinden de oluşabilir. Sosyal medyada Mehmet Pişkin’in intihar etmeden önceki veda videosu üzerine çok konuşulmuştu. Çalma listelerinde Mehmet Pişkin’in fotoğraflarına, “Mehmet Pişkin kadar cesaretli olamadım” başlığıyla intihar davranışının yüceltilmesine ve veda konuşmasına rastlandığının altı çiziliyor.

“İNTİHAR ROMANTİZE EDİLİYOR”

Gözlemevi kurucusu ve direktörü Handan Uslu, intiharın romantize edilmesinin bir başka intiharın sebebi olabileceğine dikkat çekiyor: “Kitle iletişim araçlarıyla yayılan intihar haberlerini dramatikleştirme ya da olayla ilgili verilen detayları aktarma başka insanlarda intiharı bir seçenek olarak görme eğilimi yaratabiliyor. İnsanlar intiharı yüceleştirerek görkemli bir son gibi görebiliyor. Platformlara özellikle gençleri korumak adına büyük sorumluluk düşüyor. Spotify gibi devleşmiş teknoloji firmalarını sorumluluk almaya çağırıyoruz.”

 

 

 


ARŞİV