İstanbul Büyükşehir Belediyesi Raylı Sistem Daire Başkanlığı, kentin en eski ve en yoğun hattı olan M1A Yenikapı–Atatürk Havalimanı Metro Hattı’ndaki viyadükleri depreme karşı güçlendiriyor. 35 yıllık hizmet süresini tamamlayan hatta yer alan Davutpaşa, Merter ve Dünya Ticaret Merkezi viyadüklerinde çalışmalar yüzde 85 seviyesine ulaştı. İBB Genel Sekreter Yardımcısı Doç. Dr. Pelin Alpkökin, çalışmalar hakkında bilgi verdi.
İBB TARİHİNDE İLK
İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin tarihinde ilk defa bir metro projesinde depreme karşı güçlendirme yaptığının altını çizen Alpkökin, “Deprem deyince kentsel dönüşüm ve üst yapı çok önemli ama bir o kadar da önemli olan altyapı. Altyapılar deyince İSKİ, doğalgaz, köprü, viyadükler ve yolların hepsi giriyor. Dolayısıyla İstanbul Büyükşehir Belediyesi olarak depremle ilgili çalışmaya başladığımızda kentsel dönüşümün yanında altyapılarımızla da ilgili çok ciddi çalışmalar yapmaya başladık. Fen İşleri Dairemiz birçok köprü ve viyadükte güçlendirme çalışmalarını sürdürüyor. Ama burası biraz özel. İlk defa İstanbul Büyükşehir Belediyesi bir metro projesinde depreme karşı güçlendirme yapıyor. Bu çok önemli bir nokta. M1 dediğimiz Yenikapı - Atatürk Havalimanı hattı İstanbul'un ilk metrosu. 1989 yılından itibaren 2014'e kadar etaplar halinde açılan ve 21 km uzunluğunda bir hattımız burası. 18 istasyona sahip ve şu an üzerinde 400 binin üzerinde yolculuğu olan İstanbul'un en yoğun hatlarından bir tanesi.” dedi.
3,1 KİLOMETRELİK VİYADÜK GÜÇLENDİRİLDİ
Yeni deprem yönetmeliklerine göre viyadüklerin yeniden değerlendirildiğini aktaran Alpkökin, “Yaklaşık bir yıl süren tasarım sürecinde öncelikli olarak Davutpaşa, Merter ve Dünya Ticaret Merkezi bölgelerini belirledik. Viyadük bölgelerinin toplam uzunluğu yaklaşık 4 km olan M1A hattımızın ilk etapta 3,1 km’sini tamamlamış olduk.” ifadelerini kullandı.
Çalışmaların Merter ve Dünya Ticaret Merkezi bölgelerinde yüzde 85 seviyesine ulaştığını, Davutpaşa’da ise sürecin başladığını söyleyen Alpkökin sözlerini şöyle sürdürdü:
“Sıfırdan yapmaktansa böyle güçlendirmeler inanın çok daha meşakkatli. Çok daha zor oluyor. İğne oyası gibi demirler sarılıyor. Yukarıda işletme de devam ediyor. Ne yazık ki bazı yolları kapatmak zorunda kaldık. Biz onun için İstanbullar’dan özür diliyoruz. Ama bu bölge özelinde inşallah yolunu da açacağız. Yüzde 90'ın üzerinde kolonlarda, 90'ın üzerinde de temellerde güçlendirme yapıyoruz. Bu hattımız yeni yapılmış gibi bir hale gelecek.”
M1 hattının Atatürk Havalimanı bağlantısının deprem ve afet dönemlerinde lojistik açıdan kritik olduğunu vurgulayan Alpkökin, “Depremde bu hattın viyadüklerinin ayakta kalacağını bilmek çok önemli.” diye konuştu.
Güçlendirme sürecinin yalnızca deprem güvenliğiyle sınırlı olmadığını belirten Alpkökin, hattın modernize edileceğini de şu sözlerle açıkladı: “Diğer başka T1 hattımızın ve bunun geri kalanında da çalışmalarımız devam ediyor. Bu hattın Halkalı’ya kadar devamını da ihale ettik. Bu eski hattımızın, sinyalizasyonunu daha verimli ve daha yüksek kapasiteye eriştirebilecek şekilde modernize edeceğiz. Bu çalışmalar tamamlandığında İstanbul, sanki yeni bir metro hattı kazanmış olacak.”
PROJE ÖZ KAYNAKLARLA YÜRÜTÜLÜYOR
Alpkökin, M1 hattı güçlendirme çalışmalarının tamamen İBB’nin öz kaynaklarıyla gerçekleştirildiğini kaydederek şunları ekledi: “Aslında bu gibi işler çok önemli oldukları için uluslararası kredilerle yapılır. Yalnız biz bu projemiz için birçok defa uluslararası kredi için başvurduk. Fakat gerekli izin ve onayları alamadık. Ancak deprem kredi onayı beklemez. İstanbul Büyükşehir Belediyesi öz kaynaklarıyla şu an bu projenin tüm maliyetini karşılıyor.”