İş dünyasında eşitlik için...

​BM’in “Hedef Toplumsal Cinsiyet Eşitliği” programı Türkiye’de başladı. Program, şirketlerin toplumsal cinsiyet eşitliğine yönelik uygulamalarını destekleyecek

02 Ağustos 2022 - 15:49

Birleşmiş Milletler Küresel İlkeler Sözleşmesi’nin (UN Global Compact), iş dünyasında kadınların temsilini ve liderliğini artırmak için çalışmaları sürüyor. Üçüncü kez hayata geçirilen “Hedef Toplumsal Cinsiyet Eşitliği” (Target Gender Equality) programının yeni dönemi Türkiye’de başladı. 

52 ülkede eş zamanlı yürütülen program ile Global Compact Türkiye, katılımcı şirketlerin üst yönetimde kadın sayılarını artıracak hedefler belirlemesine ve bunlara ulaşmasına yönelik çalışmalar yapılacak. Program, şirketlerin toplumsal cinsiyet eşitliğine yönelik uygulamalarını ve üst yönetimde kadın liderliğinin artırılması desteklemek üzere tasarlandı.

YAKLAŞIK 1.5 YIL SÜRECEK

Mart 2023’e dek sürecek programla UN Global Compact, üye şirketleri kadınların üst düzeyde temsili ve liderliği için gerçekçi hedefler belirleme ve bunlara ulaşma konusunda destekleyecek. Hedef Toplumsal Cinsiyet Eşitliği (Target Gender Equality) programının üçüncü dönemi, 25 şirketin katılımıyla yapılan toplantı ile başladı.  

Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Çalışma Grubu Eş Başkanı Erdal Karamercan, “Yapılan çalışmalar kadınların, ekonomik kriz, savaş ve pandeminin ardıl etkileriyle hayatın her alanında daha da fazla olumsuz etkilendiğini gösteriyor. Toplumsal cinsiyet eşitliğinin sağlanması içinse iş dünyasının rolü kritik. Bunun için şirketlerin, eşitliğin kazandırdığını fark etmesi ve liderlik hayati bir önem arz ediyor. Bunun için kurumların durum tespiti yapması, iddialı ve somut hedefler belirlemesi gerekiyor. Bu program sayesinde bizler bu yolda nerede olduğumuzu görecek, paydaşlarımızla bilgi ve deneyim paylaşacak, şirket özelinde belirlenen hedeflere nasıl ulaşacağımıza yön verecek eylem planları hazırlayacağız” dedi. 

Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Çalışma Grubu Eşbaşkanı Melsa Ararat da “Şirketlerin benimsedikleri ayrımcılığa karşı kadınları güçlendirmeyi hedefleyen ilkeler, politikalar ve uygulamalar şirketlerin ekosistemleri içinde yaygınlaşarak toplumu etkileme potansiyeline sahip. Şirketler eşitliği kendi organizasyonları içinde hayata geçirerek bir yandan kadınları karar mekanizmalarına dahil etmenin sonuçlarından yararlanırken diğer yandan kurumsal yurttaşlar olarak yurttaşların insan haklarının korunduğu bir uygulama alanı oluşturuyorlar. Bu alandaki pratiklerden edinilen deneyimlerin şirketlerin diğer alanlardaki dönüşüm çabaları için de bir öğrenme fırsatı yaratacağı inancındayım” diye konuştu. 

24 ŞİRKET

2022-2023 döneminde programa katılan şirketler: AKSA Enerji - Anadolu Hayat Emeklilik - Aterko Yapı - Aydem Enerji - Aydem Yenilenebilir Enerji - Borusan Otomotiv - Bosch  - BriSA - Büyük Şefler Gıda (BigChefs) -Defacto - Delta Star Enerji ve Madencilik - Erkurt Holding- Eti Soda – Hepsiburada – INSPARK - Karsan Otomotiv – Klimasan - Kontrolmatik – Mavi - Orhan Holding - Polisan Holding - Selekt Computer (reeder) - SOCAR Türkiye - Temsa -Volt Elektrik

SÖZ VERİYORLAR AMA…

Toplumsal cinsiyet eşitliği, bugün birçok şirketin önceliklendirdiği alanlardan biri.  İş dünyasının en çok odaklandığı alanları ise işgücüne katılım oranı, bakım hizmetleri, eşit işe eşit ücret, ebeveyn izinleri, kadın girişimciliği, cam tavan gibi başlıklar oluşturuyor. UN Global Compact’in 2021 yılı CEO araştırmasına göre şirketlerin yüzde 81’i eşit fırsat politikasını benimsemiş durumda. Araştırmaya katılan şirketlerin yarısından fazlası (%55) doğum izni, çocuk bakımı ve doğum sonrası izin desteği dahil olmak üzere çalışan anne-babaları destekleyen politikalara sahip olduğunu bildirdi.

UN Global Compact’in bir başka çalışması ise şirketlerin taahhüt ve politikaları uygulama, ilerlemeyi ölçme ve raporlama konularında desteğe ihtiyacı olduğunu ortaya koyuyor. 8 Mart’ta yayımlanan “WEPs Toplumsal Cinsiyet Uçurumu Analizi Aracı Raporu” söz konusu öz değerlendirme aracını dolduran 117 ülkeden 2 bin 682 şirketin toplu bulgularını sunuyor. Finansal hizmetlerden enerjiye kadar çeşitli sektörleri kapsayan rapora göre toplumsal cinsiyet eşitliğine yönelik taahhüt veren şirketlerin oranı 2020 yılına göre yüzde 10 artış gösterdi. Ancak bu taahhütleri uygulama, ölçüm ve şeffaflık seviyeleri yüzde 1-2 seviyelerinde seyrediyor.

 

 


ARŞİV