Karayollarının Vecihi'si*

45 yıl önce kendi arabasını yapan Kadıköylü Erdoğan Doğan, “Şuan imkân verilsin bu yaşımda daha iyisini yaparım” diyor

26 Haziran 2015 - 11:26

Erhan DEMİRTAŞ
 

34 yıldır Kadıköy’de yaşayan Erdoğan Doğan, kendi tabiriyle “alaylı” bir mühendis. 1970 yılında otomobil parçalarını birleştirip 1928 model Mercedes’in benzerini yapan Doğan, “Ergenekon” ismini verdiği arabasıyla 1974 yılında Necmettin Erbakan’ı Atatürk Havalimanı’ndan Galatasaray’a, 1988 yılında ise Turgut Özal’ı Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nün açılışında Anadolu Yakası’ndan Avrupa’ya taşımış. 


Klasik araba tutkunu olarak anılmasının kendisine haksızlık olduğunu belirten Doğan, kendisini “Yeryüzü Kahramanı” olarak” tanımlıyor. 
Daima insanlara yardım etmeyi ve başarının peşinden koşmayı amaç edindim” diyen Doğan, hayat hikâyesini Gazete Kadıköy’e anlattı. 
1936 yılında Afyon Emirdağ’da hayata gelen Doğan, çocukluk ve gençlik yıllarını Eskişehir’de geçirmiş. Babasının Eskişehir’de kurduğu kiremit fabrikasında çalışmaya başlayan Doğan, o yılları şu sözlerle anlatıyor: “Ben çocukken babam Doğan adıyla kiremit fabrikası kurdu. Daha çocuk yaşlarda çalışma hayatına atıldım. Sanırım 11 yaşında traktörle kiremit taşımaya başladım. 17-18 yaşında bütün makine işleri bana aitti.” Başarılı bir iş hayatı da olan Erdoğan Doğan, bir lastik fabrikası kurarak yurt dışına motosiklet ve bisiklet lastiği de satmış. 
 

ERBAKAN VE ÖZAL’I TAŞIMIŞ
“Türkiye’de maalesef bir şey yapmak isteyenlere engeller koyulmaya devam ediyor” diyen Doğan, 1970 yılında yaptığı Ergenekon’un yapım hikâyesini şöyle anlatıyor: “Eski bir araba aldım ve şase kısmını geliştirdim. Bursa’da bir atölye ile anlaştım ve ilk çalışmalarımı bu atölyede gerçekleştirdim. Ama arabaya son şeklini İstanbul’da verdim.”  
Erdoğan Doğan’ın Ergenekon’u, dönemin Başkanları Turgut Özal’ı ve Necmettin Erbakan’ı da taşımış. Arabasıyla 1974 yılında Necmettin Erbakan’ı Atatürk Havalimanı’ndan Galatasaray’a götüren Doğan,  1988 yılında ise Turgut Özal’ı Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nün açılışında Anadolu Yakası’ndan Avrupa’ya taşımış. “Devlet büyüklerine hizmet vermiş bir araç” olmasına rağmen teknik üniversiteden araç için gerekli desteği görmediğini ifade eden Doğan, “Vecihi Hürkuş’la başlayan bu süreç bana kadar uzandı. Ülkemiz becerikli insanlara sahip çıkmıyor. Türkiye’nin çok genç bir nüfusu var ama gençlerin düzgün yetişmesini sağlayacak bir eğitim sistemimiz yok” diyor. 
 
“BUNDAN İYİSİNİ ALLAH YAPAR”
Kendi yaptığı arabası dışında 3 klasik arabası daha olan Erdoğan Doğan, “Neden 1928 model Mercedes’i örnek aldınız?” sorusuna şu şekilde cevap veriyor: “Bana göre; 1928 model Mercedes, hem görüntü hem de kalite olarak dünyanın en iyi arabası. Bence bundan iyisini Allah yapar.” Yeni araçların klasik arabalara göre çok kalitesiz olduğu görüşünü paylaşan Doğan, trafik kazalarının sebeplerinden birini de yeni araçların özensiz yapılmasına bağlıyor.
 
RİYAD’A ÖZEL MOBİLET 
1970 yılından önce 1964 yılında da kendi mobiletini yapan Erdoğan Doğan, sadece Türkiye’de değil yurt dışında da adından söz ettirmiş. 1985 yılında, Riyad’lı iş adamı Ahmet El Derviş’in oğlu için iki ayda tamamladığı özel bir yarış otomobilini Suudi Arabistan’a göndermiş. Şu an arabalarının bakımı ve tamiriyle vakit geçiren Doğan, imkânlarım olsa daha iyisini yapabilirim diyerek, yetkililere şu çağrıda bulunuyor; “Hala kendi beceri ve yetenekleriyle araba yapanlar var ama devlet gerekli desteği vermediği için bu çalışmalar ilerlemiyor. Devlet, yetenekli insanlarımıza sahip çıkmalı.” 
 

* Vecihi Hürkuş ilk sivil uçağı yapan Kadıköylü


ARŞİV