Metal ipliklerle Ata'yı nakşetti

Hologram özellikli ipliklerle nakşettiği Atatürk portresini, zifiri karanlık bir ortamda sergileyen modern nakkaş Leyla Aslan, “O, karanlıkta bizi aydınlatan bir bilge…” dedi

17 Ekim 2023 - 16:17

25 yıllık Kadıköy sakini olan sanatçı Leyla Aslan’ı daha önce sayfalarımıza konuk etmiştik. “İllüstratif nakış” adını verdiği bağımsız tarzıyla geleneksel nakış sanatını farklı bir boyuta taşıyan sanatçıyı ve eserlerini tanıtmıştık. 

Aslan, yeniden Gazete Kadıköy’e konuk oldu. Zira bu kez Cumhuriyet’in 100. yılı için özel bir eser yaparak Batı Karadeniz’de sergi açtı. Karabük’ün ilçesi Safranbolu Belediyesi’nin davetlisi olarak ilçede “Mustafa Kemal Atatürk” portresini halka buluşturdu. 

Biz de Gazete Kadıköy olarak, hem 7. Safran Festivali’ne hem de ‘Hatıra’ adlı sergiye katıldık. Sergi, belediye tarafından Cumhuriyetin 100. yılına armağan olarak "Muallimhane Kültür Sanat" adıyla işlevlendirilen Muallimler Birliği binasında açıldı. Atatürk’ün ölüm günü olan 10 Kasım’ı da içine alacak şekilde 12 Kasım’a dek açık kalacak olan sergiyi, Leyla Aslan’a sorduk.

  • Bu sergi daveti size nasıl geldi?

Uzun zamandır portre çalışmaları yapıyorum. En son çalışmam biraz farklı olsun istedim. Ünlü ressam Vincent Van Gogh'un otoportresini iplikle işledik öğrencimle birlikte. Bu eser büyük ilgi gördü. Amsterdam'daki Van Gogh Müzesi bunu sosyal medyada paylaşınca dünya çapında bir ilgiyle karşılaştık. Bu sergimin küratörü Ayşegül Tabak da görmüş. Safranbolu Belediye Başkanı Elif Köse ile bir aradayken ona gösterdi, ardından Elif Hanım beni bir sergi yapmak üzere davet etti.

  • Atatürk portresi yapmaya nasıl karar verdiniz?

Atatürk portresi, aslında öğrencilerimin ve sanatseverlerin benden yıllardır beklediği bir projeydi. Elbette ben de yapmak istiyordum ama bunu en iyi olduğum bir dönemde yapmak istediğimi hep söylüyordum. İyi olmayan bir Atatürk portresi insanlar tarafından hoş karşılanmaz. Ne yazık ki Atatürk’ü konu alan kimi eserleri görünce, keşke bu yapılmamış olsaydı gibi yorumlar yapıyoruz. Elif hanımın daveti benim için bir fırsattı ve beni kamçıladı. Böylelikle çalışmaya başladım. 

“GECELİ GÜNDÜZLÜ ÇALIŞTIM”

  • Bu eser diğer çalışmalarınızdan farklı. Nasıl ve ne kadar sürede yaptınız?

Gergef yardımıyla, keten kumaş üzerine metalik iplikler (hologram etkili iplik) ve normal nakış ipliğinden çok çok daha ince iplik kullandım. İlk kez bu tekniği kullandım. Geceli gündüzlü çalışarak 2 ayda bitirdim. Gözlerim yandı, parmaklarım hissiyatını kaybetti ama sonuca değdi. Safranbolu Belediyesi'ne ait olmak üzere bu portre çalışmasını yapmış oldum. Bu eser tek. Zaten benim gibi el yapımı sanat üretimi yapan sanatçıların her eseri eşsiz ve biricik olur. Bu eserde, şarapnel çarptığı için hasar alan sol göz detayına dek O’nu kusursuz biçimde yansıtmaya çalıştım.

“KARANLIĞI AYDINLATAN BİLGE”

  • Peki bu eser neden karanlık odada sergileniyor?

Eserde kullandığım hologram ipliklerin ışığa göre değişme özelliği var. Ben karanlık bir ortam olması tercih ettim ki izleyici hem esere odaklanabilsin hem de o iplik hatlarını rahatça görebilsin. Bu aynı zamanda bir metaforu da içeriyor. Atamız, karanlıkta bizi aydınlatan bir bilge…

  • Eserin manevi yönünden de bahsedelim. Nasıl hissediyorsunuz?

Cumhuriyetimizin 100. yılında böyle özel bir eser yapmak beni çok gururlandırıyor. Bu çalışma benim için çok önemli. Hep aklımda olan bir şeydi zaten, 100. yıla özel bir şey yapmam lazım diyordum. Böyle bir vesile oldu. Günümüzde insanların Cumhuriyet için ne yaptığını sorgulaması gerekiyor. Heykeller yapmak, sergiler düzenlemek elbette çok değerli ama asıl Cumhuriyet’in ilkelerini nasıl yaşatıyoruz? Buna dikkat çekmek istedim. Kendimi de katarak söylüyorum, bu konuda kendimizi sorgulamamız gerek.  

Sergide Leyla Aslan’ın 2018’den beri yaptığı eserlerden 17’lik bir seçki sunuluyor


ARŞİV