Moda sahili neden popüler?

Moda kıyısını inceleyen peyzaj yüksek mimarı Selvi Çeribaşı, gençlerin Moda sahilini daha aktif kullanabilmeleri için yeni mekânlar kurgulanmasını önerdi

29 Temmuz 2020 - 15:05

Yazın gelişiyle birlikte insanlar kendilerini sahil boylarına atmaya başladı. Kadıköy'de de özellikle Moda kıyısı popüler, bilhassa gençler arasında. Peki neden?

Gündelik konuşmaların konusu bu soruyu akademik bir düzleme çekerek yanıtı bilimsel yolla arayan peyzaj yüksek mimarı Selvi Çeribaşı konu hakkında tez yazdı. Çeribaşı, Artvin Çoruh Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsüne Peyzaj Mimarlığı Anabilim Dalı'na yüksek lisans tezi olarak “Gençlerin Mekân Tercihlerinin Belirlenmesi; İstanbul / Kadıköy - Moda Sahili Örneği” çalışmasını hazırladı.

MODA'NIN HUZURU...

 "Moda sahili insanların ihtiyaç duyduğu bütün bu gereksinimleri bünyesinde barındıran İstanbul’daki nadir alanlardan biridir." diyen Çeribaşı, neden burayı  seçtiğini şöyle anlattı: “Moda’nın insana huzur veren bir dokusu var. Kendinizi bulabildiğiniz, özgürleşebildiğiniz, olgunlaşabildiğiniz ve sosyalleşebildiğiniz bir atmosfere sahip. Bu atmosfer Moda Sahili’ni özel kılan nedenlerden sadece birkaçı. Çalışmamda da gerçek ve daha başarılı sonuçlar çıkarabilmemde Moda’nın kendine özgü bu yapısının olması büyük etken. Tez çalışmamın genç kavramı üzerine olması bu özelliklerinden dolayı beni Moda’ya iten en önemli etken oldu. Benim hissettiğim duyguları eminim Moda’da zaman geçiren birçok birey hissediyordur. Ülkemiz Dünya üzerinde tartışmasız en güzel ve en özel konumlardan birine sahip. İstanbul‘da da aynı şeyin Moda için geçerli olduğunu düşünüyorum. Yoğun bir nüfusa sahip olan kentimiz içerisinde doğa ile birleşebildiğimiz, yeşilin kokusunu ve mavinin huzurunu duyabildiğimiz bir yer burası. Burayı tercih eden her bir birey de Moda’nın sahip olduğu bütün bu güzellikleri koruma içgüdüsünü benimsemeli. Hayatının herhangi bir evresinde bu çalışmayla yolu kesişen herkes için buranın eşsiz bir güzelliğe olduğunu ve her açıdan korumamız gerektiğini ele almaya çalıştım. Kadıköy’ün yerel halkı veya orayı ziyaret eden herkes için geçerli bu. Çünkü doğa sahip olduğumuz en değerli varlık. Bunu güzelleştirmek ve daha yaşanılası sağlamak bizim elimizde. “

MODA SAHİLİNİ KİMLER KİRLETİYOR?

Selvi Çeribaşı'na  son zamanlarda Moda ve sahili üzerinden ilerleyen tartışmalara (sahilin çok pis bırakılması, yüksek ses vb., sosyal medyadaki çeşitli Modalı gruplarındaki 'gerçek Modalı bunu yapmaz, bunu yapan dışardan gelenler..' söylemi...) hakkındaki görüşü de şöyle: “Evet maalesef sahip olduğumuz değerleri koruma bilinci henüz üst seviyelerde değil. Bu bilincin yetersiz olması değerlerimizin de bozulmasına neden oluyor. Günlük yaşantımda da oldukça sık tercih ettiğim bir yer burası. Ancak çalışma sürecinde ayrıca dikkatimi çeken bir nokta olmuştu doğa kirliliği. Yoğun ilgi görmesi Moda ve sahilinin kullanımını arttırıyor. Bahsetmiş olduğum bilinci herkes benimsemediği için de yoğun kullanımla beraber kirliliğe engel olunamıyor. Bu kirliliğe neden olan kesim Modalı veya değil! Önemli olan bu değil.  Doğa sadece bir kesimin tekelinde değil. Her bir birey kamusal açık alanlarda vakit geçirme özgürlüğüne sahip. Herkes temiz bir doğa ister, ancak herkes bunun için bir çaba göstermez. Bizim toplum olarak öncelikle koruma içgüdüsüne sahip olmamız gerekir.”

Selvi Çeribaşı, “Sihirli bir değneğiniz olsa bu konuda atacağınız ilk adım ne olurdu?” sorumuzu da “Doğada yer alan kaynaklar sınırsız değil. Korunması ve sürdürülebilirliğinin devam ettirilmesi gerekir. Bu da bizim elimizde. Sihirli değneğimi Moda özelinde kullanma hakkım olsaydı, ilk olarak toplumun bu bilince sahip olmasını sağlardım.” diye yanıtlıyor.

GENÇLER EĞLENCE VE SPOR İÇİN MODA'DA

Peyzaj yüksek mimarı Selvi Çeribaşı “Gençlerin Mekân Tercihlerinin Belirlenmesi; İstanbul / Kadıköy - Moda Sahili Örneği” tezinde, açık yeşil alanların huzur veren görüntüsünün Moda Sahili’nin birincil tercih edilmesine etken olduğunu tespit etti.

Alana gelen ziyaretçilerle görüşen Çeribaşı, alandan beklentileri hakkında bilgi sahibi oldu ve ziyaretçi davranışlarının mekânlara göre ne derece değişiklik gösterdiğini inceledi.  Buna göre gençlerin alana daha çok arkadaşları ile geldikleri ve alanı daha çok eğlence, dinlenme ve spor için tercih ettiklerini belirledi. Çeribaşı tezinde ziyaretçilerin sahilin yoğun olarak kullanıldığı bölgede bulunan mekânları (açık yeşil alan, spor alanları ve 1. ve 2. çocuk oyun alanlarını) daha pozitif değerlendirdiklerini; sahilin son kısmında yoğun olarak kullanılmayan mekânları (oval oturma alanı, ikinci bölge ve 1. ve 2. çocuk oyun alanları) daha negatif bulduklarını da tespit etti.

MODA SAHİL İÇİN ÖNERİLER 

Selvi Çeribaşı'nın ziyaretçilerin Moda sahilini daha aktif kullanabilmeleri önerileri: 

 Yeni spor alanlarının yapılması gerek. Aynı zamanda alanda var olan spor alanlarının bakımının daha iyi yapılması ve temizliğinin daha sık yapılması lazım.

  Ayın belirlenen günlerinde gönüllü ziyaretçilerin katılımı ile alan temizliğinin birlikte yapılması hoş bir aktiviteye olanak sağlayacaktır. Alanın çeşitli yerlerine konumlandırılmış panolarda alan temizliğini vurgulamak amacıyla alanda ziyaretçi yönetim merkezi konumlandırılmalı.

  Çöp kutuları için özel alanlar yapılmalı.

   Gençlerin, yeteneklerini daha çok ortaya çıkabilecekleri mekân tasarımları yapılmalı. Özellikle graffiti çalışması yapan gençler için alanın belirli bölgelerine yerleştirilebilecek çizim panoları belirlenebilir. Yapılan çalışmaların sergilenmesi de güzel bir aktiveye olanak sağlamış olacaktır. Böylelikle gençler yeteneklerinin daha çok farkına varabilecek ve özgüvenlerini daha çok ortaya koymuş olacaklardır.

  Yeni tuvaletler yapılmalı.

  Sokak müziği sergileyen gençler için mini bir konser alanı oluşturulmalı. 

 Ziyaretçi kapasitesine orantılı şekilde kent mobilyaları olmalı.


ARŞİV