ORGANİK ÜRÜNLERE PAZAR ARANIYOR

Günlük 170 ton süt üreten Tire Süt Kooperatifi, İstanbul’da ürünlerini satabileceği alanlar arıyor

27 Şubat 2015 - 13:00

1967 yılında birkaç süt üreticisinin ürünlerini birlikte pazarlamak amacıyla kurdukları Tire Süt Kooperatifi bugün kıtalararası üne kavuşmuş durumda. 2 binden fazla üyesi olan kooperatifin 250’nin üzerinde çalışanı var ve günlük 170 ton süt üretiyor.
Özellikle son 10 yıldır başarılı yönetimi ve projeleriyle dikkat çeken kooperatif sayesinde hem üretici daha çok kazanç sağlıyor, hem de tüketici doğal ve güvenli gıdaya daha kolay ulaşıyor. “Tire Süt Kooperatifi” ürünlerini tercih eden tüketici, sağlıklı beslendiği gibi üreticiyi de doğrudan desteklemiş oluyor. 
Birleşmiş Milletler Dünya Gıda ve Tarım Örgütü tarafından “Örnek Kırsal Kalkınma Modeli” seçilmesinin ardından 2 yılda kooperatifi, Sri Lanka’dan Almanya’ya, Sudan’dan Fransa’ya, Libya’dan Danimarka’ya kadar onlarca ülkeden 1000’in üzerinde temsilci ziyaret etti. Diğer yandan yurtiçinden de üreticilerin akınına uğrayan kooperatif, Türkiye’de kooperatifçiliğin simgesi haline geldi.
Başarının sırrının özveri ve takım ruhu olduğunu söyleyen Kooperatif Başkanı Mahmut Eskiyörük, yurtiçinde Batman’dan Kastamonu’ya, Iğdır’dan Burdur’a, Kars’tan Bursa’ya kadar ülkeyi karış karış gezip küçük aile işletmelerinin sürdürülebilirliğinin sağlanması için Kooperatifçiliğin geliştirilmesi için mücadele verdiklerini belirtti.
Paneller, sempozyumlar, konferanslar ve üretici eğitimlerine katılan Eskiyörük, Türkiye'nin ekonomik kalkınmasında en büyük potansiyelin tarım ve hayvancılık sektörü olduğunu belirterek “Kalıcı toplumsal barışın sağlanması ve ekonomik kalkınmanın yolu kooperatifleşmedir. Küçük işletmelerin bugünkü sistemde tek başlarına ayakta kalmaları mümkün değil, ya birleşerek büyüyecekler ya da yok olacaklar” diyor.
 
TARIM ÖNEMLİDİR
Dünya Gıda Örgütü’nün 2013 yılını Kooperatifçilik, 2014 yılını Küçük Aile İşletmeciliği yılı ilan etmesinin önemine değinen Eskiyörük, “22 yıldan bu yana küçük aile işletmelerinin ve üretimin sürdürülebilirliğinin sağlanması için mücadele veriyorum. ‘Kooperatifleşme’ dedim, ‘Sen komünist misin?’ dediler. ‘Örgütlenelim’ dedim. ‘Anarşist misin?’ dediler. ‘Küçük aile işletmeleri’ dedim, ‘İlkel misin hangi çağda yaşıyorsun!’ dediler. Ama gelinen nokta haklılığımızı kanıtladı.” diye konuştu.
Tarımda gelişmiş ülkelerin, yapısal sorunlarını kooperatifleşmeyle çözdüğünün altını çizen Eskiyörük, dünyada yüzde 80 seviyelerinde olan kooperatifleşme oranının Türkiye’nin koşullarının zorunlu kılmasına rağmen henüz yüzde 13 seviyelerinde olmasının üzücü olduğunu vurguladı.
 
ÜRETİCİDEN-TÜKETİCİYE İLKESİ
Kooperatifçiliğin ana misyonlarından olan “Üreticiden-Tüketiciye” ilkesini hayata geçiren Tire Süt kooperatifi, İzmir İl Tarım Müdürlüğü’nün desteği ve yer tahsisiyle Bornova’da Tarım İl Kampus girişinde sadece kooperatif ürünlerinin satıldığı Çiftçim Marketi kurdu. Kendi üretim ve satış organizasyonunu başarılı bir şekilde yürüten Tire Süt Kooperatifi, Çiftçim marketin raflarında diğer kooperatiflerin de ürünlerinin pazarlanmasına destek sağlıyor.
Süt, süt ürünleri, taze et, et ürünleri, zeytin, zeytin yağları, bal ve arı ürünleri için özel reyonlar yapılan Çiftçim markette tüketiciler üretim yapan tüm kooperatiflerin ürünlerini bir arada bulabiliyor.  Kooperatifin yeni hedefi ise bu ürünleri Ankara, İstanbul gibi büyük şehirlerde doğrudan tüketiciyle buluşturmak. 

ARŞİV