Hollandalı kadın girişimci Martine Postma tarafından 2007’de başlatılan Repair Café etkinliği, yerel düzeyde sürdürülebilirliği ve gereksiz tüketimin önüne geçerek karbon ayak izimizi azaltmayı hedefliyor. Etkinliği Türkiye’ye taşıyan kişi ise Hollanda’da yaşayan Faik Özen. Farkındalık yaratma amacıyla, kırılan eşyaların atılmasını önleyerek, onların onarılabileceğini insanlara anlatmaya çalışan bu etkinlik, Kadıköy’de kendine bir merkez oluşturarak atölye çalışmalarına başladı. Ücretsiz onarım hizmeti veren Repair Café, gönüllü onarım ustalarının yardımıyla arızalanmış, kırılmış, sökülmüş eşyalarınızı size geri kazandırmayı amaçlıyor. Fakat onarıma getirdiğiniz cihazınızda eksik bir parça mevcutsa bunu sizin temin etmeniz gerekebiliyor.
ONARIRKEN SÖYLEŞMEK, PAYLAŞMAK
Ağustos ayının ilk Pazar gününde Kent Konseyi’nde düzenlenen etkinliğe konuk olduk. Ufak müdahalelerle cihazları, takıları, oyuncakları, kıyafetleri tekrar kullanılabilir hâle getiren gönüllülerin uzmanlık alanları da birbirinden farklı oluyor. Repair Café Koordinatörü aynı zamanda Bilgisayar Öğretmeni olan İbrahim Cem Kolak ve Hüseyin Varış, misafirlerin ağırlıklı olarak elektronik cihazlar (tablet, radyo, oyuncak, telefon, vs.) getirmeleri sebebiyle bu cihazların onarımıyla ilgilendiler. Öncelikle gelen misafirlerden bir form doldurulması isteniyor. Böylece ellerinde hem istatistiksel veri çıkarabilecekleri bilgiler oluyor hem de katılım ve onarım için gerekli kaydın alınması sağlanıyor. Sonrasında ise tehlikeli bir onarım söz konusu değilse sırası gelen misafirler de isteğe göre onarıma katkıda bulunabiliyor.
Repair Café gönüllüleri arızalı eşyayı onarırken gelen misafirlere hem teknik destek veriyorlar hem de bilgilendirme yapıyorlar. Örneğin; telefon, internet, sosyal medya kullanımı konusunda herhangi bir bilgiye sahip olmayan misafirler bu konular hakkında bilgilendirilmeye çalışılıyor. Farklı semtlerden gelen insanlara sosyalleşme imkânı sunan bu etkinlik, şehirleşme ve yeni yapılanmayla beraber kaybolan komşuluk ilişkilerine de bir göndermede bulunuyor. Onarım yapılırken söyleşmenin, çalışmayan bir cihazın çalışır hâle gelmesinin yarattığı mutluluk hissi paylaşılıyor.
GEBZE’DEN GELEN DE VAR
Etkinlikle ilgili düşüncelerini sorduğumuz Deniz Kuzucular, “Sosyal medyadan uzun süredir takip ediyordum fakat bir türlü gelme fırsatı bulamamıştım. Şimdi tanışmış olduk, çok güzel bir etkinlik oldu. Elektronik semaverimde bir problem vardı, o giderildi şimdilik. Bu işin güzelliği tamiri yapılabilen bir şey getirilirse onu beraber yaparak izleme, öğrenme şansımızın olması.” diyor.
İbrahim Sabak ise etkinlik için Gebze’den gelmiş. O da etkinliği sosyal medyadan duyanlardan. “Çok verimli geçti kendi adıma. Benim de tabletimin şarj problemi vardı, hızlı bir şekilde çözüme ulaştık. Emeği geçenlere teşekkür ediyorum.” diyerek memnuniyetini dile getiriyor.