Tarihi Kadıköy Çarşısı'nın turizm atağı

Kadıköy’ün önemli merkezlerinden Tarihi Kadıköy Çarşısı, Turizm Araştırmaları Derneği ve Kadıköy Belediyesi işbirliğiyle yürütülen proje sayesinde turistik çekim merkezine dönüşecek. Kadıköy’ün İstanbul’un sosyal yaşamının önemli bir merkezi olduğu gerçeğinden yola çıkılan proje kapsamında çarşı esnafına hizmet iyileştirme eğitimleri verildi, yayımlanan Tarihi Kadıköy Çarşısı Kitabı, otellere ve turizm acentelerine ücretsiz olarak dağıtılmaya başlandı.

26 Nisan 2012 - 14:26

İstanbul’da turizm gelirini artırmanın sürdürülebilir turizmi destekleyen etkinliklerin geliştirilmesine bağlı olduğu anlayışıyla, bir süredir projeler yapan Turizm Araştırmaları Derneği (TURAD), geçen yıl Samatya’ dan başlattığı çalışmalara Kadıköy’de devam ediyor. İstanbul için önemli bir merkez olan Tarihi Kadıköy Çarşı’sını, hem tarihi değerleri hem de kültürüyle öne çıkan bir alan haline getirmek için Ekim 2011’den itibaren işletmelere yönelik eğitimler veren, denetim çalışmaları yapan, kültürel ve sanatsal etkinlikler gerçekleştiren TURAD, projeye ilişkin gelişmeleri 18 Nisan akşamı çarşıda düzenlediği bir toplantı ile duyurdu.

Toplantıda konuşan TURAD Başkanı Bahattin Yücel, geçen yıl Nisan ayında yaptıkları Samatya projesinden bahsederek, bu çalışmalar sonucu bölgedeki cironun yüzde 350 oranında arttığını söyledi. Yücel, “Neden Kadıköy seçildi?” sorusuna, “Kadıköy, İstanbul'un yarısı demek.  İstanbul'a gelen 8 milyon turistin 6 milyonu Avrupa yakasına, 2 milyonu Kadıköy'e geliyor. Kadıköy’ün turizm etkinlikleri düşük tempoda olmamalı. Bu sayı neden artmasın? Nedense turistler Kadıköy'ü pek bilmiyor. Bunu tersine çevirmek istiyoruz” yanıtını verdi.

 TURAD Başkanı Yücel, ayrıca TÜV-Rheinland ve Yeni Rakı işbirliğiyle yiyecek-içecek işletmelerinin hizmet kalitesinin belirlenmesi için de işbirliği yaptıklarını dile getirerek, “Bir sivil toplum kuruluşu inisiyatifi ile hizmet kalitesinin bağımsız denetimden geçirilmesi, sürdürülebilirliğin ölçümlenmesi açısından oldukça önemli bir adım ve Türkiye’de bir ilk. Kadıköy Belediyesi de bize ciddi destek verdi. Birlikte çalışarak Tarihi Kadıköy Çarşı’sını hak ettiği konuma getireceğiz’’ diye konuştu.

 “TURAD’ın bu projesi ufkumuzu açan bir çalışma oldu. Biz de bu kapsamda ilk denetimleri yaptık. Masa temizliğinden mutfağa, önlükten giyinme-soyunma odalarına, depolara kadar her şeye bakıyoruz. Ancak bu denetimler bizi hayal kırıklığına uğrattı. Olmaması gereken manzaralarla karşılaştık, hizmet ve hijyende eksiklikler var. Kısa süre içerisinde bunların giderilmesi, standartlara uyulması gerekiyor. Bizim dükkân kapatma gibi bir niyetimiz yok. Ama işletmeciler de hizmet verirken kamu sağlığına dikkat etmeli. İşletmelere süre tanıdık. 2-3 ayda bunların yerine getirilmesi gerek. Mutfak kapasitesine göre sandalye konulmasını isteyeceğiz. Fiziki koşulu yetmeyen başka iş yapsın. Amacımız, buradaki esnafın daha çok para kazanması. Daha çok insan gelsin tabi ama önemli olan ziyaretçilerimizin buradan mutlu ayrılması. Kalite yükselmeli. Daha çok insan-düşük kalite istemiyoruz.”

 -         Bu işletmeler ayrıca yurt içinde ve dışında, çeşitli yayın organları aracılığıyla tüketicilere duyurulacak.

-         Tarihi Kadıköy Çarşısı Kitabı yayımlandı. İngilizce ve Türkçe hazırlanan 10 bin kitap otellere ve turizm acentelerine ücretsiz olarak dağıtılıyor.

-         Konsevatuar öğrencileri belli akşamlarda çarşıda dinletiler sunacak.

 TURAD hakkında

 TURAD, konaklama, taşıma, seyahat acenteliği, yatçılık, tanıtım, finansman ve bankacılık konularında en üst düzeylerde görev yapmış, birikimlerini sektör ve kamuoyu ile paylaşmak amacıyla biraraya gelmiş, mesleki deneyim süreleri çeyrek yüzyılı aşan 26 uzman ve gönüllü katılımıyla kurulan bir sivil toplum kuruluşu. Turizme yönelik yerel ve ülkesel araştırmalarla sektöre doğru, sağlıklı ve yararlı bilgiler aktaran bir platform niteliği taşıyan TURAD, turizm çekim noktalarını artırmayı amaçlıyor, sektörün gelirlerini artıracak yöresel/bölgesel projeler yaratıyor.

TURAD'ın kurucuları standart denetimindeki eksikliğin, turizm sektörünün uluslararası pazardan almayı hak ettiği payı eksilttiğini, yatırımların geri dönüşüne ilişkin zaman planlarını olumsuz etkilediğini savunuyor.

 Kadıköy'ün gözbebeği

 Kadıköy'de Osmanağa Camisi’nin hemen yanında başlayan Kadıköy'ün Tarihi Çarşısı, 18. yüzyıl’dan itibaren Türk ve Rum halklarının renkli ortak yaşamalarıyla şekillenmiş, 19. yüzyıl’da Ermenilerin de katılımı ile konut ve ticaret merkezi haline dönüştürülmüş, Osmanlı İmparatorluğu’nun da özgün mimari eserleriyle süslenmiş olan, manavları, balıkçıları, eski kitapçıları, lokantaları, pastahaneleri ve küçük nostaljik dükkânlarının yanında, camiler, kiliseler gibi tarihi eserleri ile de tüm Kadıköylülerin daima ziyaret ettikleri eski ve en tanınmış mekânlarından biri...

-         Kadıköy Çarşısı’nda 19-20 Aralık 2011’de gerçekleştirilen denetimler sonucunda nitelikli hizmet ve fiziki koşullar açısından uygun görülen işletmelere TURAD ve TÜV Rheinland (dünyanın önde gelen kalite kontrol ve belgelendirme kuruluşlarından biri) tarafından denetlendiğine dair sertifika verilecek.

ÇARŞIDA NELER DEĞİŞECEK?

Kadıköy Belediye Başkanı Selami Öztürk de İstanbul’daki boğaz köprülerinin inşa edilmemiş olduğu zamanlarda Kadıköylüler’in karşıdan vapurla gelip, çarşıya uğrayıp, filelerini doldurduktan sonra tramvayla evlerine gittiklerini anımsatarak, “O zamanlarda çarşı bir alışveriş merkeziydi. Zamanla yollar, köprüler, AVM’ler yapıldı. Bu gelişmeler burayı da etkiledi. Kadıköy Çarşısı’nın kendisi de yenilendi fonksiyon da. Daha çok yeme-içme olayı deveye girdi. Şimdi Kadıköy-Kartal metrosu da açılınca yoğunluk 3-4 kat aRtacak. Bu bizim şansımız oldu” dedi. Kadıköy'ün göz bebeği olan Tarihi Çarşı'ya Kadıköy Belediyesi olarak ayrı bir önem verdiklerini vurgulayan Öztürk, “Kadıköy tarihinde önemli bir yere sahip çarşımızın gelecek nesillere aynı özellikleriyle aktarılmasını, değerinin korunmasını istiyoruz” ifadesini kullandı. Öztürk, çarşının canlandırılması için TURAD ile ortak çalışmalar yaptıklarını belirterek, şunları anlattı:

‘KONUKLARIMIZ ÇARŞIDAN MUTLU AYRILSIN’

Hedefin Tarihi Kadıköy Çarşısı’nı; kültürel değerleri öne çıkan,  günün farklı saatlerinde gençleri ve aileleri birlikte ağırlayabilecek, zevkle gezilebilecek, hizmet kalitesi yüksek bir çekim merkezi haline getirmek olduğunu vurgulayan Yücel, yaptıkları çalışmaları şöyle anlattı: “Çarşının ziyaretçi profilini ortaya koyan bir araştırma yaptırdık. Bu çalışmanın ardından 10 Ekim–31 Ekim 2011 tarihleri arasında seçilen 9 işyerinde işbaşı eğitimleri verildi. Eğitimler; servis personelinin müşteri beklentilerini anlamasını, işine hakim olmasını, titiz, özenli ve işletmeye yakışır hizmet vermesini sağlayacak. Bu çalışma, çarşıdaki işyerlerinin yerli ve yabancı konuklar tarafından güvenle tercih edilmesine katkıda bulunacak.”


ARŞİV