Medyada sıkça yer alan taksici olaylarının yanı sıra, UKOME’nin ulaşım zamları sonrası taksicilerin sorunları yeniden gündeme geldi. Kadıköy’de çalışan taksi şoförlerinden, çalışma koşulları, güvenlik endişeleri ve müşteri ilişkileri konusundaki görüşlerini aldık.
“ÖNLEMLER YETERSİZ”
Yedi yıldır taksi şoförlüğü yapan Yılmaz Kocihan, öncesinde Avrupa’da yaşamış ve beş dil biliyor. Avrupa’daki güvenlik standartları ve çalışma koşulları hakkında bilgiye de sahip Kocihan, Türkiye’deki sistemin yetersizliklerini dile getirerek; “Avrupa’da taksilerde güvenlik ağı var. Müşteri ve şoför arasındaki güvenlik önlemleri oldukça sıkı. Bizde ise güvenlik önlemleri yetersiz. Örneğin, acil bir durumda hemen müdahale edecek bir sistem yok. Yolcu istediği gibi ön tarafa müdahalede bulunabilir. Cam bölme kesinlikle gelmeli” dedi.
Kocihan, çalışma saatlerinin uzunluğuna ve sigorta ödemelerinin zorluğuna da dikkat çekerek; “Taksicilerin kendi sigortalarını kendilerinin ödemesi gerekiyor ve çalışma saatleri çok uzun. 12 saat çalışmak dünyanın hiçbir yerinde bu kadar yaygın değil. Kadıköy gibi güzel bir ilçede çalışmak bir avantaj olsa da bu koşullar işimizi zorlaştırıyor.” diyor.
“YARIŞ ATINA DÖNDÜK”
Azmi Kelkit, üç yıldır Kadıköy’de taksi şoförlüğü yapıyor. Medyada yer alan taksici şiddet ve taciz olaylarının mesleğin itibarını olumsuz yönde etkilediğini; “Medyada çıkan kötü haberler yüzünden toplum gözünde olumsuz bir imaj yaratılıyor. Bilinçsiz taksici kadar bilinçsiz müşteri de var. Temassız ödeme yaparken o süreçte yol kenarında beklemek zorunda kalıyoruz eğer arkamıza araba da gelirse korna çalarak bizi zor durumda bırakıyor. Bu tür olumsuz davranışlar, zaten zor olan işimizi daha da çekilmez hale getiriyor.” şeklinde ifade etti. Güvenlik endişelerine de değinen Kelkit, “Şu anda can güvenliğimiz yok, her an bir riskle karşı karşıyayız.” şeklinde konuştu. Kelkit ayrıca, taksicilik mesleğinin giderek yarış atına dönüştüğünü ifade ederek; “Sistemde Veliefendi’de yarış atı gibi olduk. Çok para kazanalım derken kural, kaide, ahlak kalmıyor. Bazı taksiciler para kazanmak uğruna toplumun çıkarını ikinci plana atıyor, kendi çıkarları için her yol mübah oluyor.” dedi.
“GECE ÇOK TEHLİKELİ”
İki yıldır taksi şoförlüğü yapan Hasan Akçiçek, trafik ve yoğun çalışma koşullarının zorluğunu vurguladı. Akçiçek, “Trafik özellikle çok yoruyor. Medyada yer alan şiddet ve taciz olayları mesleğin itibarını zedeliyor. Maalesef her meslekte olabiliyor böyle insanlar, ancak tüm taksiciler böyle değil,” dedi. Gece çalışmanın getirdiği güvenlik endişelerine de değinen Akçiçek, “Gece çalışmak çok tehlikeli. Her an bir şey olabilir ve bu da bizi sürekli tedirgin ediyor. Özellikle akşamları yolcu alırken ekstra dikkatli olmaya çalışıyorum,” diye ekledi. Akçiçek, taksicilerin kısa mesafe yolcu almadıkları iddiasına ise: “Benim için kısa mesafe yolcu daha güzel. Sonuçta indi-bindi parası alıyorum. Kısa sürede daha çok yolcu taşıyabiliyorum, daha kazançlı oluyor.” dedi.