Okul Destek Derneği, eğitimde fırsat eşitliği yaratmak için dezavantajlı, eğitimde desteğe ihtiyaç duyan ilk ve ortaokul öğrencilerine ücretsiz uzaktan eğitim imkanı sunuyor. Nisan sonunda kurulan bu dernekte öğrenciler gönüllü eğitmenler eşliğinde birçok ders görüyor. Okul Destek Derneği’nden Ebru Ataca ile derneğin oluşum hikayesini ve bu derneğin hangi ihtiyaca cevap verdiğini konuştuk.
Ebru Ataca dijital uygulamaların eğitimde fırsat eşitliği için çok önemli olanaklar sunduğu görüşünde. Öğrencilerin, anlamadığı konuları tekrar etme, iyi olduğu ve merak ettiği konularda daha fazla içeriğe ulaşma şansına sahip olduğunu belirten Ataca şöyle anlatıyor: “Bunların farkında olarak dernek başkanımız Orkun Oğuz ve ben, her ikimiz de mühendislik okumuş kişiler olarak, Türkiye’nin bilim insanı potansiyelini ortaya çıkarmak ve bu potansiyelde olup yeterli desteği alamayan çocuklara ulaşabilmek istedik. Öğrencilerde bilime merak uyandırabilmek, bu merak ile de onların eğitim hayatlarında yollarını gönüllülerin vereceği destek ile açabilmeyi istedik.”
“Geleceğimize gönlümüzü açarak ülkemize fayda sağlamak istiyoruz” diyen Ataca amaçlarını şöyle açıklıyor: “Ülkemizde ortaokul çağındaki devlet okulunda okuyan ortaokul seviyesindeki öğrencilere dil, din, cinsiyet, ırk ve siyasi görüş ayırt etmeksizin okulda aldıkları temel eğitime, uzaktan eğitim araçlarını kullanarak ücretsiz olarak katkıda bulunmak; öğrencilerin temel matematik ve fen becerilerine sahip, donanımlı, nitelikli ve eleştirel düşünebilen bireyler olarak yetişmelerini desteklemek ve ülkemizin mühendislik ve temel bilimlerde iyi yetişmiş insan kaynağının artmasına katkıda bulunmak.”
HEDEF 2 BİN ÖĞRENCİ
Bu fikri iki yıldır hayata geçirmek istediklerini ancak vakit ayıramadıklarını belirten Ataca, pandeminin Türkiye’ye geldiği mart ayından itibaren çalışmalara hız kazandırdıklarını ifade ediyor. Nisan sonunda derneklerini kurduklarını belirten Ataca “Profesyonel öğretmen kadromuz ile matematik ve fen alanlarında ortaokul seviyesindeki en iyi içerikleri biraraya getirdik. Sebit-Vitamin bize destek verdi, ücretli olan platformunu dernek öğrencilerimize ücretsiz olarak açtı. Duyurularımızı yapmamız ile birlikte 400’e yakın öğrenci ve 60 gönüllü sistemimize kaydoldu. Gönüllü eğitimlerini tamamladıktan sonra 1 Temmuz – 1 Eylül 2020 arasındaki dokuz haftalık sürede bir önceki yılın 32 hafta süreli tüm matematik ve fen müfredatının üzerinden geçtik ve öğrencilerin açıklarını kapatmalarına imkan sağladık.” diyor.
2020-2021 eğitim-öğretim yılı için sisteme 700 öğrencinin kayıt olduğunu ve 150 gönüllü ile ders desteklerine başladıklarını belirten Ataca, 2 bin öğrenciye ve 250 gönüllüye ulaşmayı hedeflediklerini belirtiyor. Kayıtlar ise aralık ayına kadar sürecek. Öğrencilerden ve velilerden güzel geri dönüşler aldıklarını belirten Ataca, herhangi bir sınav zorunluluğu yokken ve okula gidilmeyen yaz döneminde yüzde 86’lık bir devamlılık sağladıklarını ifade ediyor.
Ataca, sınıf ortamındaki çok yönlü iletişimin eğitimin vazgeçilmez bir parçası olduğunu ancak dijital destekli uygulamaların gelişmiş ülkelerde çok kullanıldığını söylüyor. Ataca “Öğretmen bazlı öğrenme önemlidir; bunu sınıf dışında destekleyen karma modeller giderek yaygınlaşmaktadır. Öğrenciler sınıf ortamına ve oradaki etkileşime alışık olduklarından uzaktan eğitimde başlarda elbette ki zorlandılar. Maalesef salgından ötürü an itibarıyla bir belirsizlik yaşandığından sadece uzaktan eğitim ile devam edilmesi gerekiyor. Okulların açılmasıyla birlikte eğitimin karma bir şekilde hem sınıf içinde hem uzaktan olarak uygulanmasında öğrenciler uzaktan eğitime tamamen adapte olabileceklerdir.” diyor.
NASIL DESTEK OLUNUR?
Ataca, daha fazla öğrenciyi bu eğitimden haberdar etmek istediklerini ve destek olmak isteyenlerin bu eğitimi yaygınlaştırabileceğini dile getiriyor. Ayrıca her 8-10 çocuğa bir gönüllü eğitmen olacak şekilde sınıfları organize ettiğini belirten Ataca “Gönüllülerimiz hazır gönderilmiş materyaller ile online olarak haftada bir saat canlı ders, bir saat soru-cevap seansı düzenliyor ve ödev takiplerini yapıyorlar. Öğrenimlerine katkı birinci öncelikleri olmakla birlikte, rol model olarak, ufuklarını genişleterek, motivasyonlarını artırarak çocuklara fayda sağlamaya çalışıyorlar. Ortaokul matematik, fen, Türkçe, İngilizce ve kodlama müfredatını anlatmaya yetkin, genç beyinlere ulaşmaya istekli, her yaştan ve meslekten bireyi, gönüllü olarak derneğimize kayıt olmaya davet ediyoruz.” diyor.
Ellerine geçen her maddi kaynağın derneği daha çok güçlendireceğini, çocukların eğitimine katkı sağlayacağını belirten Ataca, her bir çocuğun bir okul döneminde ücretsiz eğitim desteğinden faydalanabilmesinin 250 liraya mal olduğunu dile getiriyor. Ataca “Bireysel ve kurumsal bağışlarınız sayesinde damlaya damlaya göller, denizler, okyanuslar yaratmak elimizde.” diye ifade ediyor.
“OLDUKÇA KEYİFLİ OLDU”
Dernekte gönüllü eğitmenlik yapan matematik öğretmeni Çağla Işık Arabacı, üniversite yıllarında ve sonrasında eğitime gönül vermiş bir dernekte gönüllü olmak için çok fırsat kolladığını ancak fırsat bulamadığını dile getiriyor. Ebru Ataca ile daha önce de çeşitli çalışmalar yaptığını ifade eden Arabacı, dernek ile ilgili bir e-posta gelince hemen başvurduğunu ifade ediyor.
Arabacı uzaktan eğitim yapma sürecini şöyle anlatıyor: “Minik bir bebeğim var. Tam da pandemi zamanında dünyaya geldi. Bir öğretmen olarak pandemi sürecindeki eğitimde aktif rol alamadım. Dernek bana bu anlamda deneyim kazanma fırsatı sundu. Akabinde bahsettiğim, yıllardır içinde olmak istediğim bir çalışmanın içinde bulundum. En iyi bildiğim iş de zaten çocuklara dokunmaktı! Hem evdeyim, yeri geliyor bebeğimin yanındayım ama aynı zamanda da kendi planladığım bir süreçteyim. Oldukça keyifli oldu. Evet gözlerinin tam olarak içine bakamıyor, sırtlarını sıvazlayamıyoruz ama yapabileceklerimizin bunların da ötesinde olduğunu bir kez daha görüyorum.”
Web sitesi: okuldestek.org / Facebook: okuldestekdernegi / Instagram: okuldestekdernegi