Baba bana masal anlatma - 35

20 Eylül 2024 - 09:00

MASALLARDA KADININ İSTİSMARINA UYUYAN GÜZEL ÜZERİNDEN BAKIŞ -2 

Grimm Kardeşler’in masalına Dikenli Gül demelerinin sebebi ise gül ne kadar güzelse dikeninin o oranda keskin olması durumudur. Masalın Almanca’daki adı Dornröschen olup, rose yerine kullanılan röschen bizdeki –Ayşe‘cik’ gibi- küçüklük belirten ek gibi olup kızın toyluğuna vurgu yapmaktadır. Şatonun etrafındaki çitteki dikenli güller büyüyerek, şatoyu görünmez hale getirecek biçimde kaplar. Prensese ulaşmak isteyen nice prens bu güllerin arasında kalıp, onlar tarafından sarılıp sarmalanarak, dikenlerinin batması sonucu feci şekilde can verince, Uyuyan Prenses’e artık Dikenli Gül denilmeye başlanmıştır. Masallarda erken ölüm başarısızlığı simgeler. Ölen kahramansa bir durumdan başka bir duruma geçişi simgelediği için yeniden doğum gerçekleşir -tıpkı bu masaldaki güzel kızımız gibi- ama ölenler kahraman değilse -tıpkı bu masalda kızımıza ulaşmaya çalışırken dikenler arasında kalıp can verenler gibi- bu kişinin üstlendiği görevin üstesinden gelebilecek olgunluğa erişmediğini gösterir. Bu kişilerin, amaçlarına ulaşmaları için gerekli büyüme deneyimleri yaşaması gerekir. Masallarda kahramandan önce ölen başkaları aslında onun geçmişteki gelişmemiş hallerini temsil eder. Yani çocuğa defalarca denediğin halde başarısız olsan bile vazgeçme, bu denemelerindir seni sonunda başarıya çıkaracak olan mesajını verir. 

Buraya kadar anlattığım her şeye eyvallah diyor olabilirsiniz, ne var bunlarda, bunları biz de biliyoruz diyebilirsiniz, o zaman sıkı durun, size prensin Uyuyan Güzel’i öpmekle yetinmediğini söylemek zorundayım. Prens, Uyuyan Güzeli öpmelere doyamayınca, kıza tecavüz eder, ondan iki de çocuk sahibi olur, üstelik adam evlidir. Yüzyıllar sonra Yasunari Kawabata Uykuda Sevilen Kızlar’ı yazarken ya da aynı romandan esinle Gabriel Garcia Marquez Benim Hüzünlü Orospularım’ı yazarken bile uyuyan kızların bekâretine dokunmamış, öpüp bırakmışlarken, prensin yaptıkları hakikaten insafa sığmaz.   

Çok bilinen Uyuyan Güzel masalının aslı İtalyan Giambattista Basile’in ölümünden sonra 1634’de kız kardeşi tarafından yayımlanan kitabındaki Güneş, Ay ve Talia masalına dayanmaktadır. Güçlü bir hükümdarın bir gün Talia adında bir kızı olur. Krallığın bilge adamı Talia’yla ilgili bir kehanette bulunur. Kehanete göre kızın ölümü bir keten kıymığından olacaktır. Kral ülkede ne kadar keten kenevir varsa toplatır. Gel zaman git zaman, kız büyür. Bir gün pencereden keten eğiren bir yaşlı kadın görür. Daha önce böyle bir şey görmeyen kız, kadının yanına gider. Keteni eğirmeye çalıştığı an kıymığı parmağına batar. Hemen orada gözlerini yumar. Kehanetin gerçekleşip, kızının ölmesine çok üzülen kral, hâlâ canlı gibi güzel olan kızını gömmek yerine en güzel kıyafetlerini giydirtip ormandaki ahşap saraylarından birine kapatır. 

Bir gün ava çıkmış olan kralın biri ormandaki bu sarayı görür. Kapıyı çalar, kimse açmayınca, merakına yenilerek içeri girer. Bakar ki koskoca sarayda bir yatak, yatak da dünyalar güzeli bir kız var. Ne kadar uğraşsa da, kızı uyandırmayı başaramaz ama oracıkta kıza âşık olur. (Âşık olmakla kalmaz, uyuyan ya da orijinal masala göre ölü olan kıza tecavüz eder. Durun durun orijinal metni getiriyorum, karşınıza) “Ona öylesine inanılmaz güzellikte gözüküyordu ki, sıcak bir şehvet kralın içinde büyür. Aşkın ateşiyle yanan kral onunla sevişir. Aşkın meyvelerini toplar ve onu orada yatarken bırakır. Sonra krallığına geri döner ve uzun bir süre için yaşadığı aşk macerasını tamamen unutur.” (Neden unutur kral, çünkü evlidir! Ankara Kalecik yöresinin Eski Evin Merteği türküsü dinlemiş olanlar bilir:  

“Bugün ayın onudur / Eğlen Sunam eğlen

Yüküm buğday unudur / Yandım Sunam yandım

Evliye gönül verme / Eğlen Sunam eğlen

Eve gider unutur / Yandım Sunam yandım”

Talia bir Suna değildir, kaldı ki kendisi de gönül vermemiştir adam tecavüz etmiştir. Neler diyorum ben, Suna’yı bir kenara bırakıp… ‘Bırak tabii, sen de bırak Suna’yı kenara. İtalyan Talia’yı bul, Ankaralı Suna’yı unut.’ Bu ne ya? Suna sürekli araya girmezse masalımıza geri döneceğiz. Tüm okurlardan ricam, burada Bedia Akartürk’ten Eski Evin Merteği türküsünü dinleyerek, Suna’yı unutmadığımızı göstermeleri. Tamam, artık masala dönüyoruz.) 

Uykusunda hamile kalan prenses dokuz ay sonra güzel bir oğlan ve kız çocuğu doğurur. Periler doğuma katılırlar, çocukları emmesi için annelerinin memesine tutarlar. Perilerin olmadığı bir gün çocuklar çok acıkır ve annelerinin parmağını emmeye başlarlar. Bu sırada bebeklerden biri emerken annesinin parmağındaki keten kıymığını çıkartır ve prenses uzun uykusundan uyanır. Çocuklarına Güneş ve Ay adını verir. Periler ormanın içinde bir başına yaşayan anne ve çocukların ihtiyaçlarını karşılar. 

Neden sonra kralın aklına ormandaki kız düşer ve avlanma bahanesiyle tekrar oraya gider. Kadını ve bebekleri görünce çok mutlu olur. Talia ile kral arasında bir aşk doğar. Ancak kral en kısa zamanda geri gelip, onları da krallığına götüreceğini söyleyerek, ülkesine geri döner. Kral bu sırrını sadece çok güvendiği vezirine söyler. Kral Talia’yı ve çocuklarını düşünmeden duramaz hale gelir ve uykusunda bile onların adını sayıklar. Bunu duyan kötü yürekli kıskanç karısı, kralın bir sevgilisi olduğunu anlar ve veziri ölümle tehdit ederek olanları öğrenir. Bunun üzerine kraliçe bir plan yaparak, Talia’ya kralın ağzından, çocukları çok özlediğini ve onları göndermesi isteğini içeren bir not iletir. Talia, sevgilisinin kendisini unutmamasından, çocukları sevmesinden mutlu olarak, notu getiren vezire çocuklarını teslim eder.  

Kötü kalpli kraliçe çocukları hemen mutfağa götürerek, aşçıya kralın akşam yemeği olarak bunları pişirip sofraya çıkartmasını söyler. Aşçı kraliçenin hiddeti karşısında kabul eder görünür ama çocuklara kıyamaz. İkizleri gizlice karısına verip, yerlerine iki körpe kuzu keserek akşam yemeğini hazırlar. Kraliçenin ısrarıyla kral yedikçe yer. Kraliçenin ısrarından ve davranışlarından sıkılan kral saraydan ayrılarak, yakınlardaki bir başka sarayına gider. Kıskançlıktan deliye dönen kraliçe, vezir vasıtasıyla bu sefer de Talia’yı çağıran bir not gönderir. Talia, sevgilisinin çağırmasından mutlu olarak, hemen saraya gider. Ama onu orada kraliçe karşılar. Kraliçe, “Kocamı baştan çıkartan fahişe, cehennemde yanmaya hazırlan, az sonra orada olacaksın!” der. Talia, kralın evli olduğunu bilmediğini, her şeyin başına uykusunda geldiğini anlatmaya çalışır ama kraliçe ikna olmaz ve sarayın bahçesinde kocaman bir ateş yaktırır. 

Talia, ateşin içine atılmadan önce zaman kazanmak için elbiselerini çıkartma izni ister. Kraliçe mücevherlerle kaplı güzel elbiselere göz koyduğundan, kabul eder. Talia yavaş yavaş soyunur, bu arada da ağlayarak şarkı söyler. Tam bu sırada saraya dönen kral yürek yakan şarkıyı duyar ve ne olduğunu söyler. Kraliçe gülerek, krala önce çocuklarını akşam yemeği niyetine yediğini, şimdi de metresinin yanmak üzere olduğunu söyler. Kral, duruma çok hiddetlenir. Talia için hazırlanan ateşe kraliçe ve işbirlikçisi vezirinin atılmasını buyurur. Onların ardından sıra aşçıya gelir ama aşçı çocukların sağ salim olduğunu söyleyerek ortaya çıkartınca yanmaktan kurtulduğu gibi mükâfatlandırılır da. Talia, kral ve çocuklarıyla birlikte uzun ve mutlu bir hayat sürer. Kişi şanslıysa, kısmeti onu uykusunda bile bulur derler. Ancak Basile’nin masalında şanslı olan prenses değil kraldır sanki. Uyuyan -aslında ölü olan- on beş yaşındaki kıza tecavüz eden erkek cezalandırılmadığı gibi artık sıkıldığı yaşlanan karısının yerine körpe bir kadınla da ödüllendirilir!  

Yazarın Diğer Yazıları

Baba Bana Masal Anlatma – 34

MASALLARDA KADININ İSTİSMARINA UYUYAN GÜZEL ÜZERİNDEN BAKIŞ -1      Uyuyan Güzel, öyle mümbit bir masaldır ki, İtalyan şair Giambattista Basile’in 1634’te yayımlanan kitabında Ay, Güneş ve Talia adıyla yer almasıyla başlayan yolculuğu, 1697’de Fransız yazar Charles Perrault’un Peri Masalları’nda Uyuyan Güzel, Grimm Kardeşlerin 1812’de basılan Ço ...

BABA BANA MASAL ANLATMA – 33

ÇİZMELİ KEDİ MASALI ÜZERİNDEN MİRAS TAKSİMİ MESELESİ -3      Peki, buradaki konuşan sinirli varlığın neden kedi olduğunu hiç düşündünüz mü? Masalın kaynağının Afrika olmasıdır, bunun sebebi. Eski Mısır’da kedilerin dini inanç ve ayin nesnesi olduğunu günümüze kadar gelen piramitler sayesinde gözlerimizle görebiliriz. Kedi tanrıça Bast, firavunun ...

BABA BANA MASAL ANLATMA – 32

  ÇİZMELİ KEDİ MASALI ÜZERİNDEN MİRAS TAKSİMİ MESELESİ -2      Çizmeli Kedi’nin bir benzerini bize Boratav anlatır, ancak Anadolu masalında kedinin yerini tilki alır, sonunda da Keloğlan tilkisinin iyiliğine hıyanetle karşılık verir. Tilki ile Çimenci Padişahının Oğlu masalında bir Keloğlan varmış, bu oğlancık değirmene çırak girmiş. Değirmen ...

Baba Bana Masal Anlatma – 31

  Çizmeli Kedi Masalı üzerinden miras taksimi meselesi -1      Charles Perrault’nun en bilinen ve masallarından olan ve benim de en sevdiğim masallardan biri olan Çizmeli Kedi aslında miras taksimi meselesini göstermesi açısından çarpıcıdır.      Yaşlı değirmenci ölünce; büyük oğluna değirmenini, ortanca oğluna eşeğini, küçük oğluna ise ke ...

BABA BANA MASAL ANLATMA – 30

OSCAR WILDE MASALLARINDA SOSYALİZM VE İNSAN RUHU - 4 Kürk Mantolu Madonna ve samurlar içinde Mona Lisa     Sabahattin Ali, hiç Oscar Wilde okumuş mudur, onun Sırrı Olmayan Sfenks öyküsünden haberi var mıdır? Bilmiyorum. Buna ilişkin hiçbir yerde bir kanıta rastlamadım ama ben Oscar Wilde’ın Sırrı Olmayan Sfenks öyküsünü her okuduğumda aklıma S ...

BABA BANA MASAL ANLATMA – 29

Oscar Wilde Masallarında Sosyalizm ve insan ruhu -3 Genç Kral Skolastik Fantazya isimli kitapta yer alan “Simurg’un Kanatlarını Takmak mı? Sarayın Merdivenlerine Camdan Ayakkabı Bırakmak mı?” isimli makalesinde Melek Özlem Sezer, masallarda halkın krallık sistemini asla sorgulamamasını eleştirir: “Ülke yönetiminin bir sistem ve bilinç gerekti ...

Baba Bana Masal Anlatma- 28

Oscar Wilde masallarında sosyalizm ve insan ruhu -2   Mutlu Prens Pinokyo, Gulliver’in Yolculukları gibi yetişkinler için yazılmış pek çok roman zamanla kısaltılarak, ‘zararlı’ kısımları ayıklanarak kuşa çevrilerek çocukların okumasına hazır hale getirilmiştir. Büyükler için yazılan kimi masallar anlamından kopartılarak çocuklara anlatılmaya ...

Baba Bana Masal Anlatma – 27

Oscar Wilde masallarında sosyalizm ve insan ruhu -1 Tam adıyla söyleyecek olursak, Oscar Fingal O’Flahertie Wills Wilde ya da Herkes Öldürür Sevdiğini diye dilimize yerleşmiş olan Reading Zindanı Baladı’nın şairi, masal yazarı, sosyalist, ahlaksız Oscar Wilde.  Kulak verin sözlerime iyice,  Herkes öldürebilir sevdiğini Kimi bir bakışıyla ya ...

Baba, Bana Masal Anlatma - 26

Rapunzel üzerinden çocuğa erginleşmenin anlatılması -2 Doğulu kimi edebiyat tarihçileri, Rapunzel’in esin kaynağının 11. Yüzyılda Firdevsi’nin yazdığı Şehname’de geçen Rudaba olduğu söyler. Şehnâme’de, Rüstem’in, Hükümdar Zal’ın kalesi Kabil’e, hükümdarın kızı Rudaba’nın sarkıttığı saçlarına tırmanarak girmesi anlatılır. Benzer bir olayı Osmanlı ...

Baba Bana Masal Anlatma – 25

RAPUNZEL ÜZERİNDEN ÇOCUĞA ERGİNLEŞMENİN ANLATILMASI - 1  Uzun sarı saçlı Rapunzel’i, kapatıldığı kuleyi falan hepimiz biliriz de masalın adının nereden geldiğini, sonunun nasıl olduğunu pek bilmeyiz. Fazla meraklandırmadan söyleyeyim masal adını maruldan alıyor. Yani Rapunzel, tıpkı kıvırcık, göbek, Çin gibi bir marul türünün adı. Bizim pazar ...

BABA BANA MASAL ANLATMA – 24

BİNDERİLİ ÜZERİNDEN  MASALLARDA ENSESTİN İZİNİN SÜRÜLMESİ - 4 Babanın öz kızına göz koymasının yanı sıra gelinini almak için oğlunu öldürmeye çalışmasına da rastlarız masallarda. Boratav’ın Kral Padişahının Kızı böyle bir masaldır. Oğluna, kral padişahının kızını almak için iki sene harp ettiği savaştan yenilgiyle ayrılan padişahtır, bu namus ...

BABA BANA MASAL ANLATMA – 23

BİNDERİLİ ÜZERİNDEN  MASALLARDA ENSESTİN İZİNİN SÜRÜLMESİ - 3 Ütelek ve Ahu Melek gibi bir başka Boratav masalı olan Yıldırım Padişahı’nda gene kızına göz koyan bir baba görürüz, ancak kızı kurtaran Yıldırım Padişahı da pek yüzüne bakılacak adam değildir. Masal boyunca resmen kızı taciz eder ve kız en sonunda tacizcisiyle evlenir. Bu masal as ...

Baba, Bana Masal Anlatma - 22

Masallarda ensestin izini Grimm Kardeşlerin Binderili masalı üzerinden sürmeye başlamıştık, sonrasında bir Anadolu masalı olan Geyik Sultan’da da benzeri istismara rastlamıştık. “Durun, siz evlenemezsiniz. Siz baba kızsınız!” repliği Yeşilçam filmlerinde bile yoktur ama masalları okurken bunu yüksek sesle dile getirmemiz gerektiğini anlıyoruz. Pert ...

Baba, Bana Masal Anlatma - 21

BİNDERİLİ ÜZERİNDEN MASALLARDA ENSESTİN İZİNİN SÜRÜLMESİ - 1 Çocuğunuza her gece yatmadan önce masal okuyorsunuz. Evdekiler bitti. Kitapçıya gidip, ne alsam ne alsam diye bakınırken gözünüz Grimm Masalları’na takılıyor. Tabii ya, siz de bu masallarla büyüdünüz. Hemen alıyorsunuz. Akşam çocuğunuz yatıyor, siz de başucuna oturup kitabı açıyorsunuz ...

BABA BANA MASAL ANLATMA – 20

KÜLKEDİSİ / CİNDERELLA MASALI ÜZERİNDEN   TOPLUMLAR ARASINDAKİ FARKLARIN İZİNİN SÜRÜLMESİ - 4  Cinderella masalının altında gizli bir cinsel tutku yattığı söyleyerek, geçen yazıyı bitirmiştik. Daha da ileri gideyim, bu masalın kodlarında ayak fetişizmi gizlidir. Nasıl yani? diyerek kafanızı kaşıdığınızı görür gibiyim. Bunca ay sabrettiniz, yazın ...

Baba, Bana Masal Anlatma - 19

Külkedisi / Cinderella masalı üzerinden toplumlar arasındaki farkların izinin sürülmesi - 3 Cinderella’nın, Küçük Annette isimli Fransız varyantı, geçen yazımızda bahsetmiş olduğumuz Eflatun Cem Güney’in Sırmalı Pabuç masalına daha yakın durmaktadır. Masal köyde geçer ve Annette koyun güder. Kötü kalpli üvey anne kızını etle beslerken, Annette h ...

BABA BANA MASAL ANLATMA – 18

KÜLKEDİSİ / CİNDERELLA MASALI ÜZERİNDEN  TOPLUMLAR ARASINDAKİ FARKLARIN İZİNİN SÜRÜLMESİ - 2  Geçen yazımızı Cinderella’nın cariye olduğunu söyleyerek noktalamıştık. Kaldığımız yerden devam edelim o zaman. Yunanca yazan Romalı yazar Claudius Aelianus’un milattan sonra üçüncü yüzyılda, Antik dönem yazarlarından alıntılayarak derlediği Varia Hi ...

Baba bana masal anlatma – 17

KÜLKEDİSİ / SİNDİRELLA MASALI ÜZERİNDEN TOPLUMLAR ARASINDAKİ FARKLARIN İZİNİN SÜRÜLMESİ - 1  Külkedisi aslında 9. yüzyıldan kalma eski bir Çin masalıdır ama sadece Avrupa’da 550’yi aşkın değişik biçimde anlatılmaktadır. Hatta Binbir Gece Masalları’nda bile yer almaktadır ama orada ayakkabı yerine daha doğulu bir obje olan halhal kullanılmıştır. ...

HANSEL VE GRETEL MASALI ÜZERİNDEN TARİHSEL OKUMA VE ERGİNLEŞME - 3

Çocukları eve dönüş yoluna çıkartmadan önce aklıma gelen bir hususu yazmazsam rahat edemem. Hansel’in, kıpırdayamadığı daracık kafese kapatılarak, kesilip yenilmek üzere sürekli beslenmesi sizlere bir şeyler çağrıştırıyor mu? Orta Çağ’da tavukları ya da başka hayvanları daracık kafeslerde besiye çekip, kısa sürede şişmanlatıp kesmek gibi bir uygula ...

HANSEL VE GRETEL MASALI ÜZERİNDEN TARİHSEL OKUMA VE ERGİNLEŞME - 2

Hansel ve Gretel’i ormanı derinlerinde bırakmış ve biz de peşleri sıra masalın içinde ilerlemiştik. Hansel ve Gretel’i kayboldukları ormandan kurtarmaya ne dersiniz? Ormanın haritasını çözebilmemiz için biraz yardıma ihtiyacımız olacak. En büyük yardımcılarımız Pinhan Yayınları tarafından basılan orijinaline sadık çevirisi ile Can Evrim Aslan’ın Ya ...

Hansel ve Gretel masalı üzerinden tarihsel okuma ve erginleşme - 1

“Baba Bana Masal Anlatma” diyerek başladığımız yazı serüvenimizde bir yılı devirdik, ilginiz ve izniniz olursa bu yıl da size masal anlatmaya devam edeceğim. Dilerim bu esnada sizler sonu mutlu biten masalların kahramanı olduğunuz bir sene yaşarsınız. 2023’e en sevdiğim masallardan olan ve sosyolojik açıdan hayli malzeme barındıran Hansel ve Gretel ...

Baba, Bana Masal Anlatma – 13

MASALLARDA TOPLUMSAL ROLLERİN ÖĞRETİLMESİ VE CİNSİYETÇİLİK - 2 Masalların daha küçücük çocukken toplumsal rolleri kafamıza nasıl soktuğunun izini sürmeye, geçen yazıda koyduğumuz virgülden devam edelim, dilerseniz. Masallarda kızlardan beklenenin ev işi ve temizlik olduğu, beyinlerine bir dantelâ gibi işlenir. Orman Evi (Yoksul Oduncu) masal ...

Baba, Bana Masal Anlatma – 12

MASALLARDA TOPLUMSAL ROLLERİN ÖĞRETİLMESİ VE CİNSİYETÇİLİK – 1   Sene başından bu yana devam eden yazı dizimizde; Başparmak üzerinden masallarda çocuk köleliğini, Fareli Köyün Kavalcısı üzerinden masallarda salgın hastalıkları, Kibritçi Kız üzerinden masallarda yoksulluk ve çocuk işçiliğini, Parmak Kız üzerinden masallarda çocuk yaşta evlend ...

BABA BANA MASAL ANLATMA – 11

MASALLARIN KAPİTALİZMİN ELİNDE OYUNCAK OLMASI  KURŞUN ASKER – 3   Evet, kola, çay, kahve derken bu yazı dizimizin sonuna geldik. En güzeli su elbette ama suları da zehirli maddelerle kirlettiğimiz için onları da ancak bir dizi işlemden geçirip arıttıktan sonra içer olduk. Çocukluğumuzdaki gibi derelerden pınarlardan su içmeye kalksak, maazall ...

Baba, Bana Masal Anlatma – 10

MASALLARIN KAPİTALİZMİN ELİNDE OYUNCAK OLMASI KURŞUN ASKER – 2 Geçen yazıda sizlere Kurşun Asker’i kapitalizmin elinde oyuncak olmaktan kurtaran kahraman bilim insanı Clair Patterson’un hikâyesini anlatacağımdan bahsetmiştim değil mi? Demli çaylarımızı içip kafamız iyice açıldığına göre ekonominin ve bilimin karmaşık dünyasına girebiliriz. İlk ot ...

BABA BANA MASAL ANLATMA – 9

MASALLARIN KAPİTALİZMİN ELİNDE OYUNCAK OLMASI  KURŞUN ASKER – 1  Karl Marx, çok doğru bir tespitle, “Kapitalizm, gölgesini satamadığı ağacı keser!” der ya, gerçekten de kapitalizm kullanamadığı şeyleri yok ederken kullanabildiklerini farklı ambalajlar içinde tüketiciye sunar. Bolivya dağlarında öldürdüğü Che Guevara’nın purosundan çakmağına, ...

Baba Bana Masal Anlatma – 8

MASALLARDA ÇOCUKLARIN ERKEN YAŞLARDA EVLENDİRİLMESİ ‘ÇOCUK GELİN’ THUMBELİNA - 3 Efendim, nihayet Parmak Kız – Thumbelina masalımızı anlatmayı bitirdik. Kralın yaptığı densizlik sinirlerimi bozsa da, kırlangıcın mutsuzluğuna üzülsem de şimdi daha iyiyim. Umarım Parmak Kız da, iyi ve mutludur, kralı yontarak insana benzetmiştir. Dilerseniz art ...

BABA BANA MASAL ANLATMA – 7

MASALLARDA ÇOCUKLARIN ERKEN YAŞLARDA EVLENDİRİLMESİ ‘ÇOCUK GELİN’ THUMBELİNA - 2 Geçen yazımızda anlatmaya başladığımız Parmak Kız masalını Köstebek’in Thumbelina’ya cinsel saldırıda bulunması üzerine daha fazla devam edemeyerek kesmiştik. Elbette yaptıkları Köstebek’in yanına kar kalmayacak. Buyurun o zaman masalın devamına… Köstebek, rah ...

Baba Bana Masal Anlatma – 6

MASALLARDA ÇOCUKLARIN ERKEN YAŞLARDA EVLENDİRİLMESİ: ‘ÇOCUK GELİN’ THUMBELİNA - 1 Ülkemizde Parmak Kız olarak bilinen Andersen masalı fantastiktir, macera doludur, acıklıdır, sonu bile tam mutlu değil, parçalı bulutludur. Disney, Thumbelina’dan bir doğa savaşçısı yaratmıştır. Gözünü hırs bürümüş, bir parkı yok etmeye çalışan kapitalistlere ...

Baba Bana Masal Anlatma - 5

MASALLARDA YOKSULLUK VE ÇOCUK İŞÇİLER: KİBRİTÇİ KIZ’IN KIZIL İNTİKAMI İşçi Bayramı ile başlayan Mayıs ayında, çocuk işçiliğinin son bulmasını dileyerek, o çok bildik masala farklı bir açıdan yaklaşmaya ne dersiniz? Babasının ölümü üzerine, çocuk yaşta okulu bırakarak çalışmak zorunda kalan Andersen’in pek çok masalında çocuk işçiliğine ve çocukl ...

Baba Bana Masal Anlatma - 4

MASALLARDA SALGIN HASTALIKLAR: FARELİ KÖYÜN KAVALCISI Son dönemlerde sokak hayvanlarının şehirlerden tamamen çıkartılarak, hayvan barınaklarına hapsedilmesi tartışmaları ünlü bir sanatçımızın attığı tweet’le daha da alevlendi. Bir kap yemek, bir tas su ve bir de başlarının okşanmasından başka bir şey beklemeyen can dostlarımızı şehirden kovdu ...

Baba Bana Masal Anlatma-3

Masallarda Çocuk Köleliği  Parmak kadar çocukların satılması -2   Geçen ayki yazımızda masallarında parmak kadar çocukların satılmasının izini sürmeye Grimm Kardeşlerin Başparmak masalıyla Almanya’da başlamıştık ve Pertev Naili Boratav’la yurda giriş yapacağımızı söylemiştik. O halde buyrun Nohut Oğlan’a…    Boratav’ın Nohut Oğlan masalınd ...

Baba bana masal anlatma-2 

MASALLARDA ÇOCUK KÖLELİĞİ PARMAK KADAR ÇOCUKLARIN SATILMASI -1 Bu sayıda hangi masalı anlatsam diye düşünürken geçenlerde ‘Kim Milyoner Olmak İster?’ yarışma programında Kenan İmirzalıoğlu’nun sorduğu “1980’lere kadar hangi ülkedeki yetim, gayrimeşru doğmuş, ebeveyni alkolik, ayrılmış veya fakir olan çocuklar devlet tarafından bazen açık artı ...

Baba, Bana Masal Anlatma – 1 

Evvel zaman içinde Evvel zaman içinde, kalbursaman içinde Develer tellal iken, pireler berber iken. Annem kaşıkta, babam beşikte iken… Ben babamın beşiğini tıngır mıngır sallar iken, Babam düştü beşikten, alnını yardı eşikten. Annem kaptı maşayı, babam kaptı küreği, Gösterdiler bana kapı arkasındaki köşeyi… Neyse sözü fazla ...

ARŞİV