MASALLARDA KADININ İSTİSMARINA UYUYAN GÜZEL ÜZERİNDEN BAKIŞ -3
Basile’in, Talia’yı anlatırken Leto’nun hikâyesinden etkilenmiş olma ihtimali vardır. Zira Zeus’un sevgilisi olan Leto ikiz çocukları Güneş tanrısı Apollon ile ay tanrıçası Artemis’i doğurmuştur ve Zeus’un karısı Hera’nın kıskançlığını da üzerine çekmiştir. Yunan mitolojisindeki Leto’nun yanı sıra bu masalın kökleri bir yandan da İskandinav mitolojisindeki Siegfried ve Brünhild’e kadar uzanır. Tanrı Odin, bir peri olan Brünhild’i cezalandırarak kanatlarını kopartıp ölümlüye dönüştürüp dünyaya sürgün eder. Ancak burada Isenland kralı kendisine âşık olur ve kralın ölümü üzerine Brünhild ülkenin kraliçesi olur. Cezasının ödüle dönüştüğünü gören Odin hiddetlenerek, uyku dikenini eski perisinin eline batırır. “Seni ancak alevleri aşmaya cesaret edebilecek, korkusuz bir savaşçı uyandırabilir,” der. Brünhild’i yıllar süren uykusundan cesur kral Siegfried uyandırır. “Siegfried eğildi ve güzeller güzeli Brünhild’in alnına bir öpücük kondurdu. Güzel kraliçe o an gözlerini açtı ve neler olduğunu anlamaya çalıştı.”
Kutlamaya katılmadığı için gücenen ve laneti ortaya atan periyi Perrault masala eklemiştir, böylece Basile’de bulunmayan prensesin ölü gibi uyumasının sebebini de açıklamış olur. Kraliçenin kralın annesi olduğu ve çocukların teker teker kesilmek üzere aşçıya teslim edildiği, önce kuzu sonra keçinin yemek olduğu varyantlar da vardır. Adrew Lang’ın anlattığı Uyuyan Güzel, bu şekildedir. Ki, onun da aslı Charles Perrault’nun Uyuyan Güzel’ine dayanır. İlk öpücükle prenses uyandıktan sonra prensle aralarında bir aşk doğar ve prens fırsat buldukça Uyuyan Güzeli ziyaret eder. İki yıl süren bu ziyaretlerin meyveleri Seher ve Gün isimli çocuklar olur. Kral ölünce prens tahta geçer ve eşiyle çocuklarını da başkente getirir. Hemen ardından da komşu ülkeyle aralarında savaş çıkar ve savaş alanına gider. İnsan yiyen bir dev olan kraliçe eşi kral sağken insan yeme eğilimine güçlükle gem vurmuşken, eşinin ölmesi, oğlunun savaşa gitmesi karşısında başkentte tek güç olarak kalınca insan özellikle de çocuk etine olan hasretini gidermek için çıkan fırsatı değerlendirmeye girişir. Önce güzel Seher’i daha sonra da çok daha güzel olan Gün’ü, en sonunda da gelinini yemek ister. Aşçı çocuklar için kuzu ve oğlak uyuyan güzel içinse dişi bir geyiği keserek kraliçeyi kandırır. Üçünü şatonun içinde saklar. Kraliçe, genç kral döndüğü zaman eşi ve çocuklarını kudurmuş kurtların yediği yalanını atacaktır ama oğlu dönmeden önce biraz daha insan etiyle nefsini tatmin etme düşüncesindedir. Bu amaçla şatoda dolaşırken Gün’ün ağlamasını duyar ardından da Seher’le gelininin sesini. Hiddetle bağırmaya başlar. Bahçeye kocaman bir fıçı inşa edilmesini içine engerek yılanları, karayılanlar, kurbağalar, çıyanlar konulduktan sonra, torunları ve geliniyle birlikte emrine karşı gelen uşağı, aşçısı, hizmetçilerinin atılmasını emreder. Ertesi sabah tam cellatlar kraliçenin emrini infaz edecekleri sırada kral savaş cephesinden döner ve fıçıya masum insanlar yerine annesinin atılmasını emreder. Kötü kalpli dev kadın çığlıklar ata ata yılanların çıyanların zehriyle can verir. Dev de olsa annesi için gözyaşı döken kral, eşi ve çocuklarıyla teselli bulur.
Masalın Fransa’da anlatılan on dördüncü yüzyıldan kalma varyantında, üç tanrıça Zellandine’nin doğumu üzerine yapılan kutlamaya katılırlar. Lucina, yeni doğan kız için sağlık diler ama tabağının yanında bıçak bulunmamasını hakaret olarak algılayan Themis sinirlenerek lanette bulunur. Zellandine, parmağına ip eğrilen çıkrıktaki ketenin kıymığı batacaktır ve ölecektir. Üçüncü tanrıça olan Venüs ise Zellandine’yi kurtaracağına söz verir. Perrault’da davet edilen yedi iyi peri ile davet edilmeyen bir kötü peri vardır. Grimm Kardeşler, güçlü Hristiyan inançları yüzünden bu sayı on iki artı bire çıkmıştır.
George MacDonald tarafından 1864 gibi erken zamanlarda kaleme alınmış bir yergi olan The Light Princess (Ağırlıksız Prenses) Uyuyan Güzel’in yeniden yazımlarındandır. Masalın olay örgüsü bildiktir. Çocukları olmayan kral ve kraliçe, ilahi bir lütuf ve yemeğe çağrılmayan cadı niyetine hala figürü. Büyü ağırlıksızlığa dairdir. Ne zamanki prenses yürümeye çalışsa, bedeni çok hafif olduğunda havalanmaktadır. Ancak on yedi yaşına geldiğinde yüzebildiğini fark eder ve bundan büyük keyif alır. Fakat yüzdüğü göl de kötü büyüden nasibini almıştır ve suyu sürekli azalmaktadır. Prensesin yüzme tutkusunu gerçekleştirebilmesi için ona âşık genç bir prens kendini feda ederek gölün tıkacı olur. Prensin bu fedakârlığının ölümüne sebep olacağını anlayan prenses gözyaşları içinde onu kurtarmaya çalışınca gerçek aşk kötü büyüyü bozar ve prenses vücut ağırlığına kavuşur. Masallarda genellikle gördüğümüz erkek kahraman için kendini feda eden kadın kahramanların (Güzel ve Çirkin, Küçük Deniz Kızı vs.) aksine burada erkek kahramanın prenses için -hem de hayati önem taşımayan yapmaktan en çok hoşlandığı şey için- ölüme yürümesine şahit oluruz. Bu yeniden yazımda, bencillik, egolar gibi psikolojik eleştirilerin yanı sıra “pek çok kral gibi, kocaman tacı olan küçük bir kral” söylemi ve aristokrasiyi alaya alan toplumsal eleştiriler de dikkat çekmektedir.
Uyuyan Güzel masalını alt metin olarak çözümlersek; masalda geçen çıkrık iğnesi fallusu, kızın parmağına iğnenin batması sonucunda akan kan da kızlık zarını simgeler. Kızın babası bütün çıkrıkları ortadan kaldırarak kızını diğer erkeklerden korumaya çalışır ama gene de kızı merakı yüzünden bekâretini yitirir. Kötü perinin ölüm dileği ise maalesef masallarda kalan bir simge değil ülkemizde halen yaşanan kahrolası bir gerçektir. Ülkemizde günümüzde dahi yüzlerce kız sadece bekâretten sebep yakınları tarafından katledilmektedir. Pek çok masalda olduğu gibi bunda da kadınlar edilgen haldedir, kurtuluşları erkeklerin elinden olur. Kadın, erkek kurtarıcısını evinde beklerken, yabancılardan korunması için etrafı dikenli çalılarla çevrilir. Yani burada da üstü kapalı biçimde namusunu koruması ve onu ancak gerçekten hak edecek kişiye yani prense saklaması gerektiği fikri alttan alta verilmektedir. Masal vasıtasıyla kızlara itaatkâr olmaları, yabancılara güvenmemeleri, kurtarıcının erkek olduğu fikri aşılanmaktadır. Öte yandan perilerin prensese dilekleri; erdem, güzellik, iyi huyluluk, zarafet gibi ideal eş olabilmek için kız çocuklarında bulunması gereken özelliklerdir. Böylece çocuklara ‘prenses’ olmak istiyorlarsa uymaları gereken kurallar farkında olmadan aktarılmaktadır.
MASALLARDA KADININ İSTİSMARINA UYUYAN GÜZEL ÜZERİNDEN BAKIŞ -2 Grimm Kardeşler’in masalına Dikenli Gül demelerinin sebebi ise gül ne kadar güzelse dikeninin o oranda keskin olması durumudur. Masalın Almanca’daki adı Dornröschen olup, rose yerine kullanılan röschen bizdeki –Ayşe‘cik’ gibi- küçüklük belirten ek gibi olup kızın toyluğuna vurgu yap ...
MASALLARDA KADININ İSTİSMARINA UYUYAN GÜZEL ÜZERİNDEN BAKIŞ -1 Uyuyan Güzel, öyle mümbit bir masaldır ki, İtalyan şair Giambattista Basile’in 1634’te yayımlanan kitabında Ay, Güneş ve Talia adıyla yer almasıyla başlayan yolculuğu, 1697’de Fransız yazar Charles Perrault’un Peri Masalları’nda Uyuyan Güzel, Grimm Kardeşlerin 1812’de basılan Ço ...
ÇİZMELİ KEDİ MASALI ÜZERİNDEN MİRAS TAKSİMİ MESELESİ -3 Peki, buradaki konuşan sinirli varlığın neden kedi olduğunu hiç düşündünüz mü? Masalın kaynağının Afrika olmasıdır, bunun sebebi. Eski Mısır’da kedilerin dini inanç ve ayin nesnesi olduğunu günümüze kadar gelen piramitler sayesinde gözlerimizle görebiliriz. Kedi tanrıça Bast, firavunun ...
ÇİZMELİ KEDİ MASALI ÜZERİNDEN MİRAS TAKSİMİ MESELESİ -2 Çizmeli Kedi’nin bir benzerini bize Boratav anlatır, ancak Anadolu masalında kedinin yerini tilki alır, sonunda da Keloğlan tilkisinin iyiliğine hıyanetle karşılık verir. Tilki ile Çimenci Padişahının Oğlu masalında bir Keloğlan varmış, bu oğlancık değirmene çırak girmiş. Değirmen ...
Çizmeli Kedi Masalı üzerinden miras taksimi meselesi -1 Charles Perrault’nun en bilinen ve masallarından olan ve benim de en sevdiğim masallardan biri olan Çizmeli Kedi aslında miras taksimi meselesini göstermesi açısından çarpıcıdır. Yaşlı değirmenci ölünce; büyük oğluna değirmenini, ortanca oğluna eşeğini, küçük oğluna ise ke ...
OSCAR WILDE MASALLARINDA SOSYALİZM VE İNSAN RUHU - 4 Kürk Mantolu Madonna ve samurlar içinde Mona Lisa Sabahattin Ali, hiç Oscar Wilde okumuş mudur, onun Sırrı Olmayan Sfenks öyküsünden haberi var mıdır? Bilmiyorum. Buna ilişkin hiçbir yerde bir kanıta rastlamadım ama ben Oscar Wilde’ın Sırrı Olmayan Sfenks öyküsünü her okuduğumda aklıma S ...
Oscar Wilde Masallarında Sosyalizm ve insan ruhu -3 Genç Kral Skolastik Fantazya isimli kitapta yer alan “Simurg’un Kanatlarını Takmak mı? Sarayın Merdivenlerine Camdan Ayakkabı Bırakmak mı?” isimli makalesinde Melek Özlem Sezer, masallarda halkın krallık sistemini asla sorgulamamasını eleştirir: “Ülke yönetiminin bir sistem ve bilinç gerekti ...
Oscar Wilde masallarında sosyalizm ve insan ruhu -2 Mutlu Prens Pinokyo, Gulliver’in Yolculukları gibi yetişkinler için yazılmış pek çok roman zamanla kısaltılarak, ‘zararlı’ kısımları ayıklanarak kuşa çevrilerek çocukların okumasına hazır hale getirilmiştir. Büyükler için yazılan kimi masallar anlamından kopartılarak çocuklara anlatılmaya ...
Oscar Wilde masallarında sosyalizm ve insan ruhu -1 Tam adıyla söyleyecek olursak, Oscar Fingal O’Flahertie Wills Wilde ya da Herkes Öldürür Sevdiğini diye dilimize yerleşmiş olan Reading Zindanı Baladı’nın şairi, masal yazarı, sosyalist, ahlaksız Oscar Wilde. Kulak verin sözlerime iyice, Herkes öldürebilir sevdiğini Kimi bir bakışıyla ya ...
Rapunzel üzerinden çocuğa erginleşmenin anlatılması -2 Doğulu kimi edebiyat tarihçileri, Rapunzel’in esin kaynağının 11. Yüzyılda Firdevsi’nin yazdığı Şehname’de geçen Rudaba olduğu söyler. Şehnâme’de, Rüstem’in, Hükümdar Zal’ın kalesi Kabil’e, hükümdarın kızı Rudaba’nın sarkıttığı saçlarına tırmanarak girmesi anlatılır. Benzer bir olayı Osmanlı ...
RAPUNZEL ÜZERİNDEN ÇOCUĞA ERGİNLEŞMENİN ANLATILMASI - 1 Uzun sarı saçlı Rapunzel’i, kapatıldığı kuleyi falan hepimiz biliriz de masalın adının nereden geldiğini, sonunun nasıl olduğunu pek bilmeyiz. Fazla meraklandırmadan söyleyeyim masal adını maruldan alıyor. Yani Rapunzel, tıpkı kıvırcık, göbek, Çin gibi bir marul türünün adı. Bizim pazar ...
BİNDERİLİ ÜZERİNDEN MASALLARDA ENSESTİN İZİNİN SÜRÜLMESİ - 4 Babanın öz kızına göz koymasının yanı sıra gelinini almak için oğlunu öldürmeye çalışmasına da rastlarız masallarda. Boratav’ın Kral Padişahının Kızı böyle bir masaldır. Oğluna, kral padişahının kızını almak için iki sene harp ettiği savaştan yenilgiyle ayrılan padişahtır, bu namus ...
BİNDERİLİ ÜZERİNDEN MASALLARDA ENSESTİN İZİNİN SÜRÜLMESİ - 3 Ütelek ve Ahu Melek gibi bir başka Boratav masalı olan Yıldırım Padişahı’nda gene kızına göz koyan bir baba görürüz, ancak kızı kurtaran Yıldırım Padişahı da pek yüzüne bakılacak adam değildir. Masal boyunca resmen kızı taciz eder ve kız en sonunda tacizcisiyle evlenir. Bu masal as ...
Masallarda ensestin izini Grimm Kardeşlerin Binderili masalı üzerinden sürmeye başlamıştık, sonrasında bir Anadolu masalı olan Geyik Sultan’da da benzeri istismara rastlamıştık. “Durun, siz evlenemezsiniz. Siz baba kızsınız!” repliği Yeşilçam filmlerinde bile yoktur ama masalları okurken bunu yüksek sesle dile getirmemiz gerektiğini anlıyoruz. Pert ...
BİNDERİLİ ÜZERİNDEN MASALLARDA ENSESTİN İZİNİN SÜRÜLMESİ - 1 Çocuğunuza her gece yatmadan önce masal okuyorsunuz. Evdekiler bitti. Kitapçıya gidip, ne alsam ne alsam diye bakınırken gözünüz Grimm Masalları’na takılıyor. Tabii ya, siz de bu masallarla büyüdünüz. Hemen alıyorsunuz. Akşam çocuğunuz yatıyor, siz de başucuna oturup kitabı açıyorsunuz ...
KÜLKEDİSİ / CİNDERELLA MASALI ÜZERİNDEN TOPLUMLAR ARASINDAKİ FARKLARIN İZİNİN SÜRÜLMESİ - 4 Cinderella masalının altında gizli bir cinsel tutku yattığı söyleyerek, geçen yazıyı bitirmiştik. Daha da ileri gideyim, bu masalın kodlarında ayak fetişizmi gizlidir. Nasıl yani? diyerek kafanızı kaşıdığınızı görür gibiyim. Bunca ay sabrettiniz, yazın ...
Külkedisi / Cinderella masalı üzerinden toplumlar arasındaki farkların izinin sürülmesi - 3 Cinderella’nın, Küçük Annette isimli Fransız varyantı, geçen yazımızda bahsetmiş olduğumuz Eflatun Cem Güney’in Sırmalı Pabuç masalına daha yakın durmaktadır. Masal köyde geçer ve Annette koyun güder. Kötü kalpli üvey anne kızını etle beslerken, Annette h ...
KÜLKEDİSİ / CİNDERELLA MASALI ÜZERİNDEN TOPLUMLAR ARASINDAKİ FARKLARIN İZİNİN SÜRÜLMESİ - 2 Geçen yazımızı Cinderella’nın cariye olduğunu söyleyerek noktalamıştık. Kaldığımız yerden devam edelim o zaman. Yunanca yazan Romalı yazar Claudius Aelianus’un milattan sonra üçüncü yüzyılda, Antik dönem yazarlarından alıntılayarak derlediği Varia Hi ...
KÜLKEDİSİ / SİNDİRELLA MASALI ÜZERİNDEN TOPLUMLAR ARASINDAKİ FARKLARIN İZİNİN SÜRÜLMESİ - 1 Külkedisi aslında 9. yüzyıldan kalma eski bir Çin masalıdır ama sadece Avrupa’da 550’yi aşkın değişik biçimde anlatılmaktadır. Hatta Binbir Gece Masalları’nda bile yer almaktadır ama orada ayakkabı yerine daha doğulu bir obje olan halhal kullanılmıştır. ...
Çocukları eve dönüş yoluna çıkartmadan önce aklıma gelen bir hususu yazmazsam rahat edemem. Hansel’in, kıpırdayamadığı daracık kafese kapatılarak, kesilip yenilmek üzere sürekli beslenmesi sizlere bir şeyler çağrıştırıyor mu? Orta Çağ’da tavukları ya da başka hayvanları daracık kafeslerde besiye çekip, kısa sürede şişmanlatıp kesmek gibi bir uygula ...
Hansel ve Gretel’i ormanı derinlerinde bırakmış ve biz de peşleri sıra masalın içinde ilerlemiştik. Hansel ve Gretel’i kayboldukları ormandan kurtarmaya ne dersiniz? Ormanın haritasını çözebilmemiz için biraz yardıma ihtiyacımız olacak. En büyük yardımcılarımız Pinhan Yayınları tarafından basılan orijinaline sadık çevirisi ile Can Evrim Aslan’ın Ya ...
“Baba Bana Masal Anlatma” diyerek başladığımız yazı serüvenimizde bir yılı devirdik, ilginiz ve izniniz olursa bu yıl da size masal anlatmaya devam edeceğim. Dilerim bu esnada sizler sonu mutlu biten masalların kahramanı olduğunuz bir sene yaşarsınız. 2023’e en sevdiğim masallardan olan ve sosyolojik açıdan hayli malzeme barındıran Hansel ve Gretel ...
MASALLARDA TOPLUMSAL ROLLERİN ÖĞRETİLMESİ VE CİNSİYETÇİLİK - 2 Masalların daha küçücük çocukken toplumsal rolleri kafamıza nasıl soktuğunun izini sürmeye, geçen yazıda koyduğumuz virgülden devam edelim, dilerseniz. Masallarda kızlardan beklenenin ev işi ve temizlik olduğu, beyinlerine bir dantelâ gibi işlenir. Orman Evi (Yoksul Oduncu) masal ...
MASALLARDA TOPLUMSAL ROLLERİN ÖĞRETİLMESİ VE CİNSİYETÇİLİK – 1 Sene başından bu yana devam eden yazı dizimizde; Başparmak üzerinden masallarda çocuk köleliğini, Fareli Köyün Kavalcısı üzerinden masallarda salgın hastalıkları, Kibritçi Kız üzerinden masallarda yoksulluk ve çocuk işçiliğini, Parmak Kız üzerinden masallarda çocuk yaşta evlend ...
MASALLARIN KAPİTALİZMİN ELİNDE OYUNCAK OLMASI KURŞUN ASKER – 3 Evet, kola, çay, kahve derken bu yazı dizimizin sonuna geldik. En güzeli su elbette ama suları da zehirli maddelerle kirlettiğimiz için onları da ancak bir dizi işlemden geçirip arıttıktan sonra içer olduk. Çocukluğumuzdaki gibi derelerden pınarlardan su içmeye kalksak, maazall ...
MASALLARIN KAPİTALİZMİN ELİNDE OYUNCAK OLMASI KURŞUN ASKER – 2 Geçen yazıda sizlere Kurşun Asker’i kapitalizmin elinde oyuncak olmaktan kurtaran kahraman bilim insanı Clair Patterson’un hikâyesini anlatacağımdan bahsetmiştim değil mi? Demli çaylarımızı içip kafamız iyice açıldığına göre ekonominin ve bilimin karmaşık dünyasına girebiliriz. İlk ot ...
MASALLARIN KAPİTALİZMİN ELİNDE OYUNCAK OLMASI KURŞUN ASKER – 1 Karl Marx, çok doğru bir tespitle, “Kapitalizm, gölgesini satamadığı ağacı keser!” der ya, gerçekten de kapitalizm kullanamadığı şeyleri yok ederken kullanabildiklerini farklı ambalajlar içinde tüketiciye sunar. Bolivya dağlarında öldürdüğü Che Guevara’nın purosundan çakmağına, ...
MASALLARDA ÇOCUKLARIN ERKEN YAŞLARDA EVLENDİRİLMESİ ‘ÇOCUK GELİN’ THUMBELİNA - 3 Efendim, nihayet Parmak Kız – Thumbelina masalımızı anlatmayı bitirdik. Kralın yaptığı densizlik sinirlerimi bozsa da, kırlangıcın mutsuzluğuna üzülsem de şimdi daha iyiyim. Umarım Parmak Kız da, iyi ve mutludur, kralı yontarak insana benzetmiştir. Dilerseniz art ...
MASALLARDA ÇOCUKLARIN ERKEN YAŞLARDA EVLENDİRİLMESİ ‘ÇOCUK GELİN’ THUMBELİNA - 2 Geçen yazımızda anlatmaya başladığımız Parmak Kız masalını Köstebek’in Thumbelina’ya cinsel saldırıda bulunması üzerine daha fazla devam edemeyerek kesmiştik. Elbette yaptıkları Köstebek’in yanına kar kalmayacak. Buyurun o zaman masalın devamına… Köstebek, rah ...
MASALLARDA ÇOCUKLARIN ERKEN YAŞLARDA EVLENDİRİLMESİ: ‘ÇOCUK GELİN’ THUMBELİNA - 1 Ülkemizde Parmak Kız olarak bilinen Andersen masalı fantastiktir, macera doludur, acıklıdır, sonu bile tam mutlu değil, parçalı bulutludur. Disney, Thumbelina’dan bir doğa savaşçısı yaratmıştır. Gözünü hırs bürümüş, bir parkı yok etmeye çalışan kapitalistlere ...
MASALLARDA YOKSULLUK VE ÇOCUK İŞÇİLER: KİBRİTÇİ KIZ’IN KIZIL İNTİKAMI İşçi Bayramı ile başlayan Mayıs ayında, çocuk işçiliğinin son bulmasını dileyerek, o çok bildik masala farklı bir açıdan yaklaşmaya ne dersiniz? Babasının ölümü üzerine, çocuk yaşta okulu bırakarak çalışmak zorunda kalan Andersen’in pek çok masalında çocuk işçiliğine ve çocukl ...
MASALLARDA SALGIN HASTALIKLAR: FARELİ KÖYÜN KAVALCISI Son dönemlerde sokak hayvanlarının şehirlerden tamamen çıkartılarak, hayvan barınaklarına hapsedilmesi tartışmaları ünlü bir sanatçımızın attığı tweet’le daha da alevlendi. Bir kap yemek, bir tas su ve bir de başlarının okşanmasından başka bir şey beklemeyen can dostlarımızı şehirden kovdu ...
Masallarda Çocuk Köleliği Parmak kadar çocukların satılması -2 Geçen ayki yazımızda masallarında parmak kadar çocukların satılmasının izini sürmeye Grimm Kardeşlerin Başparmak masalıyla Almanya’da başlamıştık ve Pertev Naili Boratav’la yurda giriş yapacağımızı söylemiştik. O halde buyrun Nohut Oğlan’a… Boratav’ın Nohut Oğlan masalınd ...
MASALLARDA ÇOCUK KÖLELİĞİ PARMAK KADAR ÇOCUKLARIN SATILMASI -1 Bu sayıda hangi masalı anlatsam diye düşünürken geçenlerde ‘Kim Milyoner Olmak İster?’ yarışma programında Kenan İmirzalıoğlu’nun sorduğu “1980’lere kadar hangi ülkedeki yetim, gayrimeşru doğmuş, ebeveyni alkolik, ayrılmış veya fakir olan çocuklar devlet tarafından bazen açık artı ...
Evvel zaman içinde Evvel zaman içinde, kalbursaman içinde Develer tellal iken, pireler berber iken. Annem kaşıkta, babam beşikte iken… Ben babamın beşiğini tıngır mıngır sallar iken, Babam düştü beşikten, alnını yardı eşikten. Annem kaptı maşayı, babam kaptı küreği, Gösterdiler bana kapı arkasındaki köşeyi… Neyse sözü fazla ...